Hogyan olvassunk egy közvélemény-kutatást?

2014. február 28. 10:57

A közvélemény-kutatás sajnos ilyen szakma, ritkán derül ki a választott módszer erénye és gyengesége, mert választás is ritkán van.

2014. február 28. 10:57
Egry Gábor

Mielőtt azonban az ellenzéki választó elégedetten hátradőlne, hogy ezek szerint minden rendben van – éppen most következik az az utolsó hónap, amikor a Fidesz támogatottsága szükségszerűen csökkenni fog végre a Mediánnál is, a többi intézet pedig úgyis felülméri a pártot –, ismét csak érdemes felidézni: a 2010-es választás csak egyetlen »kísérletet« jelent a módszer tesztelésére, ezért mindez legfeljebb közepesen erős hipotézis lehet. Nagyon is elképzelhető, hogy az idén nem így fog kinézni a kampány és a helyzet sem. Vagy a Medián szimulációs módszere mégsem így működik. A közvélemény-kutatás sajnos ilyen szakma, ritkán derül ki a választott módszer erénye és gyengesége, mert választás is ritkán van.

Persze ettől még lenne rá lehetőség, hogy az egyes közvélemény-kutatók igenis próbálják egymással is összevetve értékelni a saját módszertanukat. Ahogy arra is lenne lehetőség (az Egyesült Államokban és Nagy Britanniában például egyetlen intézet sem őrzi ezeket szakmai titokként), hogy ne csupán azt a néhány fő számot hozzák nyilvánosságra, amelyet szoktak, sőt akár a teljes kérdéssort és a kereszttábláikat is, ezzel lehetővé téve, hogy az érdeklődők is többet lássanak a vélemények alakulásának tényezőiből és dinamikájából, és a tág értelemben vett társadalomtudományi szakma is alaposabban értékelhesse a kutatási módszereiket – ezzel éppen jobbá tételüket segítve. Ez egyúttal a szélesebb közönségnek is könnyebbé tenné, hogy végre megértse mit is árul el egy közvélemény-kutatás, és árnyaltabban olvassa azokat. Amíg ez nem történik meg, addig marad a megfélemlített, rejtőzködő, csakis ellenzéki szavazók tömegeinek legendája, az intézetek ezzel járó kétes hitelessége a politika iránt érdeklődők szemében csakúgy, mint az örökös rácsodálkozás a »legújabb Mediánra«.

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kamasuka
2014. február 28. 12:40
Emlékszem még arra az időkre, amikor Aczél "úr" magyarázta meg Ipper Pál úrnak, hogy egyes hírekről és adatokról mit is kellene gondolnunk még akkor is, amikor mindenki számára világossá vált, hogy egy süllyedő hajóban ülünk, és a kapitány és az elsőtisztjei mentik saját magukat, miközben az utasok 3/4-e már belefulladt a hideg vízbe. A Galamuszikanak ajánlom eme mondást: "I'm not very interested in propaganda. If we're right, they'll give up. If we are wrong, they'll be in London in a week!" (Air Chief Marshall Sir Hugh Dowding, 1940)
bihari73
2014. február 28. 12:27
Ha nem kedvezőek a számok, akkor hibás a számítás. Milyen egyszerű gondolkodásmód ez. Már Kovács Laca bácsi korszakos közmondása sem segíthet itt, úgy tűnik. Mellesleg a Medián valóban az egyik legkorrektebb, ami a méréseket illeti. 2002-ben a választások előtt az összes kvk cég "ellőtte magát", csak ők jeleztek szoros eredményt és valószínű kormányváltást.
balbako_
2014. február 28. 12:06
A köztes választások is egy trendet mutattak, az elsöprő Fidesz fölényt.
Box Hill
2014. február 28. 11:57
Ahol viszont választás sűrűn van, mint Ausztrália, ott látni lehet, hogy a közvéleménykutatók alig tévednek. Nem is alkalmazná őket a kereskedelmi világ, ha nem lennének megbízható eredményeik.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!