Igazából tudtam, hogy váltanom kellene országot
Ehelyett ott rohadtam szinte minden magyar tévécsatornánál.
Egységes arculattal kampányol a parlamenti választásra a baloldali összefogás. A részt vevő pártok megállapodtak az állami kampánytámogatás elosztásáról, és arra számítanak, hogy egy hét alatt mindenhol összegyűjtik az egyéni jelöltek indulásához szükséges ötszáz aláírást.
Molnár Zsolt, az MSZP kampányfőnöke és Szigetvári Viktor, az Együtt-PM társelnöke arról is beszélt az MTI-nek, hogy a kampánykorlátozások miatt fontosabbá válik az internetes korteskedés, az aktivisták utcai jelenléte és a személyes meggyőzés.Az MTI-nek nyilatkozó két politikus egyaránt annak, az összefogás kampányát irányító öttagú csapatnak a tagja, amelyben rajtuk kívül Molnár Csaba (Demokratikus Koalíció), Karácsony Gergely (Párbeszéd Magyarországért) és Boruzs András (Magyar Liberális Párt) kapott helyet.
Szigetvári Viktor elmondta: egységes arculattal kampányolnak majd, így a 106 egyéni jelölt szórólapjai egyformán néznek ki, egy helyen is gyártják őket, függetlenül attól, hogy melyik párt nevezi meg a jelöltet, csak kisebb tartalmi különbségek lesznek. Minden szórólapon szerepel majd az összefogásban részt vevő összes párt neve és logója. Az Együtt-PM társelnöke elmondta: amikor a közös arculatról megállapodtak, figyelembe vették, hogy a pártok mely színeket használják, a közös plakátokon is ezek köszönnek vissza.
Az ellenzéki szövetségben részt vevő pártok vezetőinek országjárását is koordinálják. Nemcsak Mesterházy Attila szocialista pártelnök, miniszterelnök-jelölt, hanem az Együtt-PM szövetséget vezető Bajnai Gordon és Gyurcsány Ferenc DK-elnök is elmegy olyan körzetekbe is, ahol nem az ő pártjuk állított jelöltet.
Molnár Zsolt elmondta: elvi egyezséget kötöttek annak az 597 millió forintnak az elosztásáról, amelyet a költségvetésből kapnak kampánytámogatásként. A pénzt alapvetően az egyéni jelöltek arányában osztják el (a szocialista párt 71, az Együtt-PM 22, a DK 13 jelöltet állíthatott), ugyanakkor figyelembe veszik az egymás közötti munkamegosztást is.
Az egyéni jelöltek fejenként egymillió forintot kapnak a központi költségvetésből, amit felajánlhatnak pártjuknak. Az MTI kérdésére Molnár Zsolt és Szigetvári Viktor is megerősítette, arra kérik jelöltjeiket, hogy ezt tegyék meg, de a pénzt az egyéni jelöltek kampányára költik majd.
Az idei kampány egyik újdonsága, hogy megszűnik az ajánlószelvény-gyűjtés, az egyéni jelölteknek ehelyett ötszáz aláírást kell összeszedniük. Molnár Zsolt azt mondta: ez helyeselhető lenne, de azzal, hogy egy választó korlátlan számú jelöltet támogathat, a procedúra komolytalanná válik, rendkívül könnyű országos listát állítani (ehhez 27 egyéni jelölt szükséges legalább kilenc megyében és Budapesten), így valós társadalmi támogatottság nélküli pártok is költségvetési tíz- vagy százmilliókhoz juthatnak. Az MSZP kampányfőnöke azt mondta: az összefogás számára nem lehet kihívás körzetenként ötszáz aláírást összegyűjteni, és Szigetvári Viktor is úgy nyilatkozott, meglepné, ha egy hét nem lenne elég erre (a pártok két hétig gyűjthetik az aláírásokat, február 17-től március 3-ig).
Az Együtt-PM társelnöke elmondta: változás, hogy amíg korábban az aktivistáknak házhoz kellett menniük az ajánlószelvényekért, hiszen senki sem hordta magával, erre már nincs szükség. Az aláírásokat az utcán és pártrendezvényeken gyűjtik majd, és azokat keresik fel, akik ezt kérik. Hozzátette: az egyéni körzetekben a kampány irányításáért – így az induláshoz szükséges aláírásgyűjtésért is – az a párt felel, amelyik a jelöltet adja.
Szigetvári Viktor hangsúlyozta: a kampány során folyamatosan jelen lesznek az utcán, pultokkal, aláírásgyűjtéssel. Szerinte ez azért is fontos, mert a kitelepülés azokra is hat, akik nem mennek oda, de nap mint nap szembesülnek az aktivisták jelenlétével.
Molnár Zsolt kifejtette: a kampánykorlátozások miatt a hagyományos eszközök mellett felértékelődik az internetes korteskedés, az utcai jelenlét és a személyes meggyőzés szerepe. Szerinte a Fideszt „lábbal kell megverni”, a kampány most sokkal inkább az aktivisták, szimpatizánsi hálózatok versengése lesz, nem a hirdetéseké.
A szocialista politikus szerint nem volt társadalmi igény, hogy a kereskedelmi médiában megszűnjenek a párthirdetések (a kereskedelmi televíziók csak ingyen sugározhatnák a reklámokat), de így kétségtelenül olcsóbbá válik a kampány. Ennyi erővel azonban a közterületi plakátolást is megtilthatták volna, de azt – szemben a sajtóhirdetésekkel – lényegében nem is szabályozta a kormányoldal – mondta. Szigetvári Viktor ezt azzal magyarázta, hogy „Fideszhez közel álló oligarcháknak” meghatározó tulajdonrészük van a reklámpiacon.
Az Együtt-PM társelnöke szintén arra számít, hogy az idei kampány kevesebbe kerül majd, mint a legutóbbiak, de ebben az is közrejátszik, hogy a nyomdai díjak is csökkentek, a telefonhívások pedig tizedannyiba kerülnek, mint tíz éve.
Molnár Zsolt elmondta: tízezres nagyságrendű aktivista segíti majd az összefogás kampányát. Szerinte azonban legalább ilyen fontos szerepük lesz a kampányban azoknak a szimpatizánsoknak, akik nem klasszikus értelemben vett agitációs tevékenységet folytatnak, nem járnak eligazításra, nem viselnek pártkitűzőt, de képesek lehetnek bizonytalan ismerőseik meggyőzésére. Az ő számuk százezres nagyságrendű, tevékenységük pedig döntő lehet a kampány sikerében - fűzte hozzá.