A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint augusztusban a vártnál alacsonyabb, 1,3 százalékos volt az éves infláció. Ez csaknem 40 éve a legalacsonyabb érték. Az inflációs adatok is azt mutatják, hogy a rezsicsökkentés következtében több pénz marad a magyar családoknál, amelyek így többet tudnak költeni a kiskereskedelemben – közölte Németh Szilárd, hangsúlyozva: a rezsicsökkentéssel pontosan az volt a céljuk, hogy minden családot megsegítsenek, mert a Gyurcsány-Bajnai-kormányok alatt ennek éppen az ellenkezője volt tapasztalható, hiszen magukra hagyták a családokat, 15-ször emelték a gáz és az áram árát.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy az új szabályok alapján tízezer forintos kötbér jár a fogyasztóknak, ha a szolgáltató nem teljesíti a rezsicsökkentést, illetve nem ad róla megfelelő tájékoztatást a számlán. Ennek nyomán a legfrissebb, az első fokon lezajlott eljárások adatai alapján hat hőszolgáltatónak összesen 560 millió forint kötbért kell fizetnie – tájékoztatott a kormánypárti képviselő. Felidézte azt az ügyet is, amelyről még a nyár elején számolt be, amikor csaknem 420 ezer hibás számlát küldött ki a Tigáz: 71 ezer esetben túlszámlázás történt, 348 ezer esetben pedig kevesebbet számlázott ki a szolgáltató. Az ügy úgy zárult – ismertette a fideszes politikus –, hogy a Tigáz hatósági szerződést kötött a fogyasztóvédelemmel, aminek eredményeképpen csaknem tízmillió forintot kapnak vissza azok, akik többet fizettek, abban az esetben pedig, amikor a vállalat járt rosszabbul, a Tigáz vállalta, nem szedi be a különbözetet, ami „körülbelül ötvenmillió forintba fáj a cégnek”.
A kötbérszabályok változása mellett a közelmúltban meghozott új fogyasztóvédelmi intézkedések között említette a rezsicsökkentésért felelős képviselő az egyszerűsített számlaképet, valamint azt, hogy októbertől az ötezer lakosnál nagyobb településeken a szolgáltatók kötelesek panaszkezelő irodát működtetni. Kitért arra is, hogy a fogyasztónak ma már joga van eldönteni, mikor olvassák le a mérőóráját. Németh Szilárd megjegyezte, hogy egy új közmű-szabályozási rendszerre van szükség, amelynek szintén fontos része lesz a fogyasztóvédelem megerősítése. Példaként említette azt az elképzelést, hogy a közműcégeknek fogyasztóvédelmi referenst kellene alkalmazniuk.