A Nemzetpolitikai Kutatóintézet (NPKI) kétnapos nemzetközi konferenciát tartott a budai várban található Magyarság Házában 2013. április 8-9-én. A konferencia első napján Kántor Zoltán, az NPKI igazgatója köszöntötte a megjelenteket, majd Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes megnyitotta a rendezvényt.
Az autonómia erősebb demokráciához vezet
Az első előadást Andreas Gross, a híres Gross-jelentés elkészítője, svájci nemzetgyűlési képviselő tartotta. Elmondása szerint az autonómia az erős demokráciák része, egy különleges út, amely a konfliktusok békés rendezéséhez vezethet. Gross úgy véli, hogy a tökéletes demokrácia nem érhető el, de az autonómiák kiépítésével csökkenthetőek a tökéletlenségei. Ugyanakkor szerinte a mai európai demokráciákat kettős krízis hatja át: túlságosan nacionalisták, valamint túl centralizáltak. Ahhoz, hogy megértsük a demokrácia ígéretét, decentralizálni és transznacionálissá kell alakítani demokráciáinkat. Előbbihez kétféle út vezet: szimmetrikus föderalizmus, valamint aszimmetrikus föderalizmus, amelynek újabb két módja lehetséges: területi és kulturális autonómia. Gross elmondta, hogy a decentralizáció és a részvétel nem egymást kizáró tényezők, hanem ikertestvérek. A részvételi demokrácia lényege, hogy civilizált politikai viták révén integrálnak, s ezáltal decentralizálnak is egyben. A részvételi demokráciák a képviseletet még reprezentatívabbá teszik, hiszen az emberek elkezdenek gondolkodni közpolitikai témákon is, elkezdenek részt venni a közbeszédben, a politikusok pedig rövidebb időközönként tudhatják meg, hogy mit is akarnak a választóik, így jobban képviselhetik őket. Az autonómia révén Gross szerint a demokráciák képesek a hatalom további megosztására, decentralizálására. A hatalommegosztás pedig létrehozza a fékek és ellensúlyok rendszerét, „amelyre mindenkinek szüksége van”, így Gross szerint van lehetőség arra, hogy a demokráciáink megerősödjenek.
Markku Suksi, a finnországi Åbo Egyetem tanára kezdésként leszögezte, hogy – megfigyelései szerint – minél több nacionalizmus jellemez egy közösséget, annál kisebb esélye van az autonómiára. Ezt követően bemutatta, mennyire sokféle autonómia is létezik világ- és Európa-szerte. Csoportosította ezeket aszerint, hogy milyen jogszabályok szabályozzák ezek létét, hogy milyen jellegű hatalmat képesek gyakorolni. Külön kitért a gyakran emlegetett finnországi példára, az Åland-szigetekre, amelynek kapcsán néhány következtetést is levont. Egyrészt a nemzetközi garanciák nincsenek kőbe vésve, ezek megváltoztathatóak (az Åland-szigetek esetében a helyi jogalkotók, valamint Finnország is változtatott, utóbbi például az EU-csatlakozáskor); másrészt a modern emberi jogok világában szerinte nem is jöhet már létre az Åland-szigetekhez hasonló autonómia. Egy területi autonómia Suksi szerint nem képes minden konfliktust feloldani az anyaország és a kisebbség között, ugyanakkor kiemelte, hogy jót tett Åland lakosságának az önigazgatás megszerzése: az EU tíz legjobban teljesítő régiója közé kerültek, valamint Finnországban itt a legegészségesebbek az emberek és itt élnek a legtovább is.