Az erő nem minden

2013. január 04. 17:46

Az AB továbbra is úgy foglal állást, nincsen felhatalmazása az Alaptörvény rendelkezéseinek alkotmányossági vizsgálatára.

2013. január 04. 17:46
addicted to politics

„Az Alaptörvény Átmeneti Rendelkezései (Ár.) egyes szakaszainak alkotmányellenességét kimondó határozatot olvasva nem éreztem elégedettséget. Az Alkotmánybíróság kizárólag formai okokra hivatkozott, közelebbről, közjogi érvénytelenségre. A határozatot fellapozva láthatjuk, olyan érvekre támaszkodott, mint hogy az Átmeneti rendelkezések »nem tekinthető az Alaptörvény részének, alaki jogforrási helyzete nem egyértelmű«. Vagy hogy az »Alaptörvény Záró rendelkezések 3. pontja nem az Alaptörvény módosítására adott felhatalmazást, hanem egy, az Alaptörvényhez kapcsolódó, de szerkezetileg attól külön álló, kizárólag az Alaptörvényhez kapcsolódó átmeneti rendelkezéseket tartalmazó jogszabály megalkotására«, azonban az Ár. vegyes tárgyú jogszabály, az Országgyűlés tehát túllépett az alaptörvényi felhatalmazás keretein. 

A határozat indokolásának kezdetén azt is egyértelművé tette a testület, nem kíván eltérni korábbi gyakorlatától, azaz továbbra is úgy foglal állást, nincsen felhatalmazása az Alaptörvény rendelkezéseinek alkotmányossági vizsgálatára, s a későbbiekben kifejezetten az Alaptörvény egységességének védelmére hivatkozik: »kiemelten fontosnak tartja az Alkotmánybíróság az Alaptörvény egységének (az ebben megjelenő alkotmányozói akaratnak) a védelmét«.

Tehát az egységes Alaptörvény védelme indokolta valójában az annak egységét megtörő Átmeneti rendelkezések alkotmányellenességének megállapítását minden olyan esetben, ahol a Ár. normái nem átmenetiek, vagyis ahol az országgyűlés átlépte hatáskörét. Ilyen volt a választási regisztráció számára alkotmányos szintű védelmet biztosító szövegrész is.

A döntés azonban megnyitotta az utat a Választási eljárási törvény regisztrációt előíró rendelkezéseinek tartalmi alapú alkotmányossági vizsgálata előtt. Az intézmény a múlt heti döntés eredményeként immár nem élvezett alkotmányos szintű védelmet, így azt az AB nyugodtan alávethette a szükségességi-arányossági tesztnek, megállapítva, hogy a regisztráció intézménye itthon, ahol teljeskörű lakcímnyilvántartás létezik, teljességgel indokolatlan alapjogkorlátozás: »bejáratott, működő választói névjegyzék mellett, – figyelembe véve, hogy az általános választójog immár nem privilégium, azt a választópolgárok lehetőleg minél szélesebb köre számára biztosítani kell –, az aktív regisztráció bevezetésének ilyen kellő súlyú legitim indoka nem állapítható meg.«”

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Papuska
2013. január 04. 18:25
Egy nagyon letisztult és alapos érvelés. Ami sántít benne, az az, hogy a lakcímbejelentés elmulasztásának megszűntek a jogszabályi szankciói. Így az emberek egyre nagyobb része nem oda jelentkezik be, ahol lakik, hanem ahova az érdekei szerint érdemes. És ezt bárki megteheti. A szankció vissza állítása a Kádárizmus visszaállítását jelentené. Szerintem több tíz, de akár százezer ember is van például Kelet-Magyarországon bejelentkezve, és az ország nyugati részén élnek. Ez a kisebb gond, de tudjuk, hogy több százezren élnek tartósan nyugaton, és vannak itthon bejelentkezve. Hasonló okból nem érdemes Romániában népszavazást kiírni, mert szinte lehetetlen az 50% azonos véleményt elérni, illetve az 50% részvételt. Ha nem lesz regisztráció, és nem ehhez, hanem a népszámlálási adatokhoz, vagy a választási jegyzékhez ragaszkodunk, mi is így járunk. Ha itthon számunkra jelentősen hátrányosan változtatják meg az adórendszert, a francia példához hasonlóan több százezres külföldi bejelentkezésre kerülhet sor, mint ahogy most hozzánk is tízezrek jelentkeznek be lakás nélkül, a jobb adózás reményében. Itt nem "pesti" ésszel kellene gondolkodni. Más ez a világ, és még másabb lesz! Szerintem inkább ezt kellene megszokni, és tudomásul venni! És ehhez formálni a törvényeket is!
kjkj945
2013. január 04. 18:09
""Obi-Wan Kenobi: Az Erő veled lesz. Mindig.""
balint60
2013. január 04. 18:09
1.) Őszintén szólva, nem értem, miért érzett szerzőnk némi elégedetlenséget az AB-nek az Ar-rel kapcsolatos határozata miatt. Az a hivatkozás ugyanis, mely szerint "csak" a formai okokra alapozták a közjogi érvénytelenséget és helytelenül nem foglalkoztak a rendelkezések tartalmi elemzésével, teljesen téves. Amikor ugyanis egy jogi aktus eljárásjogi, formai hibában szenved, szükségtelen magának a jogi aktusnak a tartalmi vizsgálata. Pl.határidő múltán beadott fellebbezést elutasítja a bíróság még akkor is, ha annak tartalma jogilag megalapozott és releváns, vagy megalapozatlan és nincs köze az adott ügyhöz. A határidő elmulasztása ugyanis önmagában elegendő a fellebbezés elutasítására. 2.) Ráadásul szerzőnk elfeledkezik azokról a súlyos figyelmeztető mondatokról, amelyekkel az AB felhívta a kormányzat figyelmét, nehogy úgy véljék megoldani a kérdést, hogy az elkaszált rendelkezéseket beépítik az alaptörvénybe: "Adott esetben az Alkotmánybíróság a demokratikus jogállam alkotmányos tartalmi követelményeinek, garanciáinak és értékeinek a töretlen érvényesülését, alkotmányba foglalását is vizsgálhatja". A figyelmeztetés célba is talált: az Orbán-kormány feladta az alkotmányellenes regisztráció ötletének erőszakolását.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!