Finta József Kossuth-díjas építész, Szemerey Samu építészmérnök és Rényi András, az ELTE Művészettörténeti Intézetének igazgatója beszélgetett csütörtök este a Szépművészeti Múzeumban a Budapestre tervezett múzeumi negyedről.
A Fidesz tavaly ősszel bemutatott Budapest-programjában bukkant fel a múzeumi negyed terve, amely a befuccsolt kormányzati negyed helyére épülhetne fel, a Nyugati pályaudvarhoz csatlakozó rozsdazóna helyén és a sínek fölött. A program „Építészet, városépítés fejlesztések, turizmus” című fejezete hét oldalban foglalja össze az ötleteket: miután „a Nyugati pályaudvar eleve kikívánkozik az Eiffel-csarnokból”, utóbbi átalakítható kulturális célokra, a Ferdinánd híd magántőke bevonásával kiváltható lenne alagúttal, a lefedett sínek felett pedig zöldsáv kapcsolhatná össze az új múzeumi negyedet a Szépművészeti Múzeum (Hősök tere) zónájával - írja a hg-hu.
„Politikai, gazdasági és kulturális verseny folyik a világban” - kezdte egy evidenciával Finta József, aki szerint egy-egy nagyvárosnak fontos hellyé kell kinőnie magát, ha versenyben akar maradni. De hogyan válhat fontos hellyé Budapest? Az építész úgy véli: már nem válhatunk politikai, gazdasági központtá, egyetlen esélyünk a kultúra. Kelet-Európa, Közép-Európa is keresi a helyét a változó világban. Budapestnek megvannak a földrajzi adottságai, hogy Közép-Európa centruma legyen, hiszen Bécs ebben a térségben túl nyugatra fekszik, Prága a német határhoz túl közel található (és jóval kisebb Budapestnél), Varsó pedig északon, egy nagyméretű ország közepén terül el. Ezekhez képest Budapest centrális elhelyezkedéssel rendelkezik.
„Budapestet először is ki kell seperni” - kezdte a teendők felsorolását Finta. „A Duna szerepét vissza kell adni, meg kell oldani a panel lakótelepek helyzetét, megoldást kell találni a város testét szétvágó pályaudvarokra is.” Finta szerint a Nyugati pályaudvar egy urbanisztikai kérdőjel. Az építész álmai szerint egy, az Eiffel-csarnoktól a Városligetig terjedő, az Andrássy út léptékéhez mérhető zöld sugárutat kellene kiépíteni, erre merőlegesen pedig össze kell kötni a Duna partját az Újlipótvároson és a Terézváros szlömösödő részén keresztül a Keleti pályaudvar környékével. Finta József emlékeztet: a Westenddel és annak tetőkertjével ezt a fejlesztést akarták megalapozni. A Nyugati sínjei fölé és az elhanyagolt vasúti területek helyén építészeti múzeumot, új néprajzi múzeumot, kortárs kiállítást, gyermek- és ifjúsági vizuális kulturális centrumot és Európa-házat építene Finta.