Az ellenzéki politikusok által hangoztatott egyenlő színvonal biztosítása pedig többtényezős: a központi szabályozók, amik előírják minden iskolában a főbb kereteket, biztosítják, hogy tartalmilag nagyon hasonló elvárásokkal találkozzanak a diákok, és ne kerüljenek lemaradásba társaikhoz attól függően, hogy a pedagógus mit tart fontosnak és mit szeretne kihagyni. A tankönyvek is ebben segítenek. A kulcs azonban ezen esetekben is a pedagógus és a helyi tanterv: egy jó tanár tudja, hogyan igazítsa a csoporthoz és az egyénhez, akár még az időszakhoz és időponthoz is a tananyagot, módszereket és elvárásokat (aki már tanított, az tudja, hogy első órában és nyolcadik órában nem ugyanolyan teljesítmények születnek ugyanannál a feladatnál). Sőt, az is ismeretes, hogy lehet bármilyen tanterv és tankönyv, az oktatás minősége leginkább a pedagóguson múlik. Ezen túl azonban az eredmények a gyermekek egyéni képességén, készségein, az egyéni motiváción és befektetett munkán is múlnak.
Az azonos színvonalú oktatás pedig nem azonos oktatást jelent.
Hiszen egy elit gimnáziumban, ahol a diákok célja a legmagasabb ponttal bejutni egy egyetemre, valamint egy szakképző intézményben, ahol a szakma legmagasabb szintű elsajátítására törekednek, nem azonos a kimeneti követelmény és az elvárás, így például a történelem érettségire való felkészítés egész más súllyal jelenik meg. Sőt, a tanítók nem ugyanúgy fognak bánni egy olyan gyermekkel, aki jó olvasási képességgel érkezik első osztályba, mint azzal, aki harmadik osztályban is olvasási nehézséggel küzd: a tanítói és tanulói befektetett munka, akár a házifeladatok mértéke és a gyakorlás egészen más lesz, azonban a cél közös, hogy felső tagozattól a tudományterületekhez kapcsolódó ismereteket gond nélkül elolvasni és értelmezni tudják, tehát a szövegértésük megfelelő szinten legyen ahhoz, hogy felnőtt korukban boldogulni tudjanak.
4. Korszerű, időtálló tudás átadása
Az elmúlt években a nemzetközi trendeket figyelve egy olyan zsákutcába kerültünk, amiből érdemes kitalálni; ha nem is fordulunk vissza, alternatív utakat keresni. A digitalizáció előretörése, a mobiltelefonok, laptopok és a mesterséges intelligencia körüli hype arra sarkallta a szakértőket, pedagógusokat és az ágazatirányítást, hogy minél többet fektessenek a digitális megoldásokba. Mára ez olyan méreteket öltött, hogy bátorságot, “különcséget” jelent az analóg eszközök, a természetes környezet, a személyes interakciók támogatása az iskolában, és óriási támogatottságot élvez a gyermekek mielőbbi képernyőfüggőségének kialakítása addiktív programokkal. S bár a felelős és szakszerű eszköz- és internethasználatra való nevelés nemcsak a család, hanem az iskola feladata is, korszerű tudást az jelent, ami 10 és 40 év múlva is kiállja az idő próbáját.