Amennyiben a világ legtermészetesebb, sőt, ünnepelendő dolgának tekintjük, hogy egy fiatalon felszentelt pap egy idő után (sőt, akár az első érdemi megpróbáltatáskor) elhagyja nyáját és kipróbál valami mást, hiszen jár neki is az Élet, akkor miért ne léphetne le bármely családapa vagy családanya legkésőbb a klimax környékén, amikor a hormonháztartás és az életközépi válság egyszerre tombol? Hiszen ő csak szeret! És szeretni olyan jézusos! Egyetlen házasságtörőt se kövezünk meg, ahogyan egyetlen távozó papot se, de ahogy a házasságtörőknek fura lenne podcastokban arról elmélkedniük, hogy most végre boldog nemáldozó Krisztus-követők (akik mindenféle izgalmas projektekben gondolkodnak, míg a gyerekekkel maradt fél oly megalkuvóan és ügyetlenül hordozza keresztjét),
nem fals-e kissé, amikor exkáplánok és explébánosok nyilatkozzák nagyjából ugyanezt?
Most mindenesetre tort ülnek az egyházgyalázók, mint ahogy azok is igazolva látják magukat, akik szerint az egyház tanítása egy merő elhordozhatatlan teher: lám, lám, höhö, korábban mennyit prédikáltak róla, aztán most kiderül, hogy ez az egész csak megnyomorít – kárörvend a nép, mintha az első félidő végén, a 11 játékos közül 2-3 pillanatnyi teljesítménye alapján lefutottnak tekinthetnénk egy meccset úgy, hogy a kamera a középpályásokat egyáltalán nem is veszi. Összesen van az országban nagyságrendileg 2000 katolikus pap, miközben 2,9 millió magyar nőtlen, illetve hajadon. Évente nagyjából 10 ezer férfi hal meg úgy, hogy sose élt házasságban vagy bejegyzett élettársi kapcsolatban; ha csak negyedük katolikus, az évi 2500 fő.
Egy olyan korban, amikor már az „aszexuálisok” láthatóságának is van külön hete, amikor „demiszexuális” néven külön számontartják azt a típust, aki csak akkor érez nemi vágyat, ha valakivel már jó ideje minden szex nélkül együtt jár, és amikor európai liberális körökben is tömegével vonzódnak a buddhizmushoz, amely szerint a szexuális öröm a megvilágosodást hátráltatja és sokkal alacsonyabb rendű örömnek számít, mint a dhjána – egy ilyen korban azért rém ciki lenne azt állítani, hogy ennek az évi 2500 hetero- és homoszexuális férfinak mind-mind szenvedés vagy bűnbeesés lehetett az egész élete, csak mert az átlag heteró vagy homó férfi a maga részéről nem bírja elképzelni, hogy „egészséges” férfi ne szexeljen. Ki mondja meg, hogy mi az „egészséges”? Egy életen át hormonokat falni vagy szifiliszt összeszedni az, zsolozsmázni veszélyes? Szülni szülhet a férfi, szex nélkül viszont nem élhet? Ha viszont elismerjük, hogy léteznek eltérő, ámde egyformán legitim nézőpontok és hozzáállások, és akár a Krisztus-követés is lehet ilyen, akkor máris ott lenne a lehetőség, hogy a hivatáskrízisbe kerülő pap először is (a pusztába való kivonulás előtt vagy után) felkeresse valamely derűs cölebsz embertársát, és megkérdezze, mi a titok.
Egy mindenesetre bizonyos: Jézus Krisztus azzal indította útnak az apostolokat, hogy „menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket (…) és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok mindennap, a világ végéig.” Aki tehát pap mindörökké Melkizedek rendje szerint, annak célszerű ezt a felszólítást és ezt az ígéretet elmélyíteni magában (akár aktívan szolgál, akár nem), mielőtt a farkasok világában mikrofont dugnak elé, és helyénvaló ennek fényében válaszolnia (vagy még inkább hallgatnia) a hízelgő farkasok faggatózásaira. Amely farkasok jól tudják: ha legyőzik a pásztort, már övék is a nyáj.