A kormány igyekszik a maga játszmájában Ferenc pápát eszközként használni

2023. április 27. 10:15

Ami ma Magyarországon történik, az rendkívüli erkölcsi romlás. Interjú.

2023. április 27. 10:15
null
Perintfalvi Rita
Perintfalvi Rita
Magyar Narancs

A Facebook-oldalára a minap kitett egy bejegyzést azzal a felütéssel, hogy »Vajon miért jön Ferenc pápa az orbáni Magyarországra?«, és rögtön adott is két lehetséges olvasatot. Az egyik szerint a pápát is sikerült belevonni a kormány propagandájába, a másik szerint viszont éppen azért jön az egyházfő két éven belül másodszor is, mert olyan folyamatok zajlanak az országban, amelyek az ő nézeteivel is szembemennek. Melyik tűnik ma valószerűbbnek?

Amióta megírtam a bejegyzést, azóta gondolkodom a válaszon magam is. Ferenc pápát én elsősorban teológusnak látom és nem politikusnak. Egy világegyház fejeként van valós politikai hatalma is, de én azt gondolom, hogy most elsősorban a spirituális üzenete lesz nagyon fontos. Ez az üzenet pedig a véleményem szerint nem lehet más, mint hogy az, ami ma Magyarországon történik, az rendkívüli erkölcsi romlás. A magyar emberek jó része nem tudja már megkülönböztetni az agresszort az áldozattól, a bűnöst az ártatlantól, a feketét a fehértől. Arról beszélek, amiről Ferenc pápa szinte minden nap, minden déli imádsága és minden nyilvános fellépése során megemlékezik: az orosz–ukrán háborúról. Ebben a helyzetben teljesen egyértelmű, ki az agresszor és ki az áldozat, az emberek jelentős része mégsem érti, köszönhetően az őket körülvevő kormánypropagandának. Sőt az áldozattól várják el, hogy hagyja abba a védekezést, és legyen végre béke!

Azt, hogy milyen romlás, torzulás történt az emberek lelkében az elmúlt tizenhárom évben, úgy gondolom, hogy Ferenc pápa pontosan tudja, látja, és alighanem azzal is tisztában van, hogy ma Magyarországon nagyon nagy szükség van a jelenlétére, az ő üzenetére. Ez igazi missziós terület, ahol az emberekből eltűnt az irgalmasság, a szolidaritás, az együttérzés. Mindez 2015, tehát a kormány menekültellenes kampányának kezdete óta egészen nyilvánvaló, márpedig Ferenc pápának akkor nagyon határozott üzenete volt: a menekültek támogatására buzdított, csakhogy ennek szinte semmi foganatja nem volt akkor sem, és azóta sem a hazai politikai vagy egyházvezetői körökben. Most egy hasonló állásfoglalással érkezhet egyebek közt a háború ügyében, és csak remélni lehet, hogy ennek kézzelfoghatóbb lesz a hatása. Bár ehhez ugyanazt kellene megtennie, mint amiről Ezékiel próféta beszélt: el kell távolítani a kőszívet az emberek testéből és hússzívet kell adnia nekik, hogy újra életük legyen. Nem kis kihívás ez.

Valóban ennyire egyértelmű lenne a pápa állásfoglalása az ukrajnai orosz invázióval szemben? Orbán Viktor többször is arra hivatkozott, hogy két állam van egész Európában a béke mellett, a Vatikán és Magyarország.

Amikor kitört a háború, Ferenc pápa rögtön nagyon erős üzenetet fogalmazott meg: azt mondta, ez egy megsemmisítő háború, ezzel pedig egyértelműen visszautalt a nácizmusra és a népirtó holokausztra. Számtalan alkalommal szólította meg beszédeiben konkrétan Vlagyimir Putyint, hogy fejezze be a háborút, imádkozott az ukrán áldozatokért, tulajdonképpen az ártatlan gyermekek, idősek, apák, anyák és fiatalok imáit magára vette, a nevükben mondta el. Többször idézte a Gaudium et Spes enciklika sorait: »Minden olyan háborús cselekmény, mely egész városoknak vagy széles területeknek és lakosságuknak különbségtétel nélkül való elpusztítását célozza, bűncselekmény Isten és ember ellen.« A pápa spirituális vezetőként, mint felszabadítási teológus egyértelműen az áldozatok oldalára áll, és az nem kérdés, hogy ebben a konfliktusban kik az áldozatok, akárhogy próbálja is ezt mondjuk a magyar kormány relativizálni.

A felszabadítási teológia ebből a szempontból mit takar?

Ennek az irányzatnak az az alapvető gondolata, hogy az Istennek van egy elsődleges opciója, mégpedig az, hogy mindig az elnyomottak, a jogfosztottak, a bántalmazottak, a szenvedők oldalára áll, ezért az egyháznak is oda kell állnia az ilyen emberek mellé. Az egyház soha nem állhat az agresszor, az elnyomó, a jogfosztó oldalára. Még egyszer mondom, innen nézve nem lehet kérdés, hogy Ferenc pápa és a katolikus egyház ki mellett áll ebben a háborúban.”

Nyitókép: Facebook/Perintfalvi Rita

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 93 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
néhai Ch.Pilot
2023. április 27. 23:33
"Még egyszer mondom, innen nézve nem lehet kérdés, hogy Ferenc pápa és a katolikus egyház ki mellett áll ebben a háborúban." Onnan a Sátán barlangjából nézve? Nyilván nem kérdés, hogy az ukrán nácik és az őket támogató USA (United states of Antchrist) oldalán áll. Még egyszer mondom: o n n a n nézve. Csakhogy ez nem igaz. A pápa a béke oldalán áll, és Magyarország oldalán, mert ugyanazt mondja, mint mi. Véget kell vetni az öldöklésnek, tűzszünet kell és béketárgyalások.
tartarossz.blog
2023. április 27. 20:42
A politikai hatalom és az egyház vezetői a maguk módján mind sajátos celebek is. Valamint a politikának szüksége van a vallási ideológiai legitimációra és az egyháznak is, arra, hogy a politikai hatalommal való egyházi külpolitikai diplomáciában egyenrangúan elismert félként vegyen részt. Ezek egymást erősítő intézmények a mediolaniumi ediktum óta, de nyilván már előtte is a rómaiak által importált különböző vallások és sokszínű kultuszok (misztérium kultuszok) aranykorában is erősítették a társadalmat és később valamiért központosították és tették egyeduralkodóvá a kereszténységet, mint egyeduralkodó vallást. Különös vagy kivételes és egyben általános erkölcsi romlást itt Magyarországon sem kell belelátni a dolgokba, az ember és a bűn természetes és releváns relációja az, hogy az ember nem érezheti ideális helyzetnek önön bűnös állapotát sem. A vallásnak ilyen tekintetben van az egyén számára egy előrevívő és önnevelő szerepe, a funckionalitásában, az e féltekén uralkodó vallás mint kulturális jellegű kereszténység azonban társadalmi funkcionalitásában bár a társadalmak nyilván internalizálták az alapvető vallási parancsolatokat, a vallás azonban nem primer hanem mégis inkább szimbólumaiban van jelen, amit lehet a vallásosság külsőségének bélyegezni (nyilván örök vita lesz amíg vallás lesz, hogy annak külsődleges voltát kritizálják majd, atekintetben, hogy a vallási eredettől való eltávolodás) vagy külsőséges, de a jelképesség lényege pontosan az, hogy ott többlet-tartalom van jelen, csak nem közvetlenül hanem sekunder módon.
5m007h 0p3ra70r
2023. április 27. 18:31
"Ami ma Magyarországon" a fővárosban(!) "történik, az rendkívüli erkölcsi romlás"
EX - Terminátor
2023. április 27. 17:08
Ezek ők... https://mandiner.hu/cikk/20230427_kulfold_romania_szamar_zoofilia#commentanch15332781
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!