Izraelben ugyanis a bírói hatalom ma messze a törvényhozó és végrehajtó hatalom fölé nőtt,
a legfelsőbb bíróság jóformán bármilyen ügybe beleszól, és az „észszerűség” mondvacsinált indokával vétóz meg fontos állami lépéseket (például miniszteri kinevezéseket vagy éppen infrastrukturális beruházásokat).
Ennek gyökere két történelmi pillanatra vezethető vissza. Az egyik, hogy 1948-ban, Izrael függetlenségének kikiáltásakor nem írtak alkotmányt. David Ben-Gurion baloldali miniszterelnök ugyanis attól félt, hogy a legfelsőbb bíróság – mint Amerikában – demokratikus törvényeknek szab majd gátat. 1950-ben egyenesen így beszélt az államalapító: „Elfogadnánk-e valaha, hogy »néhány« bíró felülírjon egy törvényt, amelyet a nép kíván?” Sajnos ma pont ez történik. A másik momentum: 1986-ban az izraeli állami jogtanácsos helyt adott annak, hogy a legfelsőbb bíróság tárgyalja egy hétköznapi állampolgár keresetét egy kormánydöntés, nevezetesen a vallásos bibliatanuló fiatalok katonai szolgálat alóli felmentése ellen. Mivel a kérvényt elutasították, kevesen értették meg az ügy precedensértékét, az „alkotmányos forradalmat”:
innentől fogva bárki bármilyen ügyben keresetet adhatott be a kormánylépések ellen.
Eközben a legfelsőbb bíróság legtöbb tagjának, illetve elnökének baloldali elköteleződése tény, ráadásul ez a bírók kiválasztásában is nagy szerepet játszik, hiszen a kilenctagú választó bizottság harmadát adják, de újabb harmadát adják az ügyvédek is, akik rendszeresen a legfelsőbb bíróság vonalát követve szavaznak.