de azt sem, hogy „tessék szépen mindenkit kontrollálatlanul befogadni”.
Dicsérni azonban annál többet dicsért. Az általa „Duna gyöngyszemének” nevezett városban számos alkalommal idézte az Alaptörvényt, valóban evangéliumi perspektívának, vagy éppen határozottan keresztény szellemiségűnek nevezve több szakaszát. Köszönetet mondott azért a munkáért, ami megannyi intézményünkben működik, és azért az áldozatvállalásért, amit a sok megpróbáltatásnak kitett, üldözést szenvedő keresztény testvéreinkért teszünk.
Bírálta azonban azt a kortárs európai politikát, amely „egyfajta absztrakt szupranacionalizmus képviselőjévé” teszi a (keresztény hitüket életük végéig valló) alapító atyák álmát, s ezt
az ideológiai gyarmatosítás alantas útjának nevezte. Hasonlóképpen tett a genderkultúrával is,
amellyel kapcsolatban szintén felhívta a figyelmet arra a veszélyre, hogy alantas módon eltüntetni igyekszik a különbségeket. De bírálta a „tragikus vereséghez vezető”, „értelmetlen”, abortuszhoz való jog címszó alatt vívmányként árusított portékát is. Ahogy csalódniuk kellett azoknak is, akik kézzel-lábbal tiltakoztak az ellen, hogy Ferenc pápa majd a béke melletti kiállás lehetőségeként is megragadja magyarországi látogatását és alaposan lebékepapozták azokat, akik ezt prognosztizálták. Egészen pontosan azt mondta, „nemzetközi szinten úgy tűnik, hogy a politika a problémák megoldása helyett inkább az indulatokat szítja, megfeledkezve a háború borzalmai után elért érettségről, visszafejlődve egyfajta háborús infantilizmusba”. Határozott álláspont, bár tegyük hozzá, ezt itt, Magyarországon őszintén ki lehet mondani. És ki is mondjuk.
Mindezzel szemben a nálunk gondosan művelt, hatékony születés- és családpolitikát dicsérte, megannyi értékünkről elismerően szólt és bátorítást adott. Tanúbizonyságát adta annak is, amelyet már előre jelzett, hogy
egy számára kedves népet és országot szeretne ezekben a napokban magához ölelni.
Budapestet a szentek városa megtisztelő címmel illette, Pannonia Sacra-ként hivatkozott hazánkra, számos szentünket és szentéletű hősünket idézte fel.
De második, a Szent István-bazilikában elmondott beszéde sem lehetett kedves a progressziónak (benne az egyházat a világ áramlataiban feloldani igyekvő progresszív keresztényeknek). Ugyanis a szentatya nyomatékosította: Krisztus a mi jövőnk, és nem mi vagyunk Krisztus jövője, majd határozottan arra kért, hogy ne cseréljük fel a dolgokat. A hit válságáról beszélt a Nyugaton, majd leszögezte (progresszív testvérek, jegyzetfüzetet elő!), hogy az egyház nem lehet világias. Sőt, hitet tett amellett, hogy „meg kell tisztítanunk az egyházat a világiasságtól”, mert „a válaszok az Úrtól, és nem a világtól jönnek”. Az a hozzáállás, miszerint a világ megváltozott, ezért alkalmazkodnunk kell hozzá, a pápa szerint „ronda dolog”, és figyelmeztetett, hogy „a hitaktust nem lehet leszűkíteni az ideológiára”. Megszívlelendő.