A népzenélés nem a hagyomány mechanikus ismétlése

2023. január 27. 18:06

Ezek szerint akkor Bach bármely darabjának hallgatása is dögunalmas, mert ugyanabból a partitúrából dolgozik mindenki?

2023. január 27. 18:06
Salamon Soma
Ritmus és Hang

Mennyire mozdított ki a komfortzónádból ez a munka?

Nagyon! Zenészként, tanárként, kutatóként teljesen más dimenziók határozzák meg az ember „munkakörnyezetét”, míg a Zene Háza egy másmilyen intézményi szerkezet. Rengeteget tanulok a kollégáimtól és nagyon sokat támogatjuk egymást az észrevételeinkkel. Szerintem a kritika az egyik legalapvetőbb segítség, amit az ember a saját munkájára, művészeti tevékenységére nézve kaphat. Az önérzet persze tiltakozik ez ellen, de mégis fontos, hogy hálával, dac nélkül tudjuk fogadni, és úgy tudjuk beépíteni a magunk működésébe, hogy a szakmai orientációnkra, későbbi épülésünkre szolgáljon. Ezen sokat kell még dolgoznom.

Mekkora elvárás van a nézőszámmal kapcsolatban?

A közönséget én nem tudom és nem is szeretném fogyasztói tömegként, statisztikai adatként kezelni, a programjaim sem ezt a narratívát képviselik. Minden ember lelke ki van éhezve a katarzisra, a jó zene pedig utat talál a hallgatósághoz. Örülök, hogy a hagyományos zenei koncepciónkat szinte kizárólag esztétikai szempontok irányítják, és mivel a Ház tradicionális koncertjei majdnem mind teltházzal mentek 2022-ben, olybá tűnik, hogy ez végső soron piaci stratégiának sem rossz. Persze még pörgeti a Házat az újdonság ereje is, de a programok kialakításába invesztált energiát, szellemi tőkét viszont nem lehet megspórolni ezután sem.

Sokakban az a vélemény alakult ki, hogy ma az autentikus népzene előadása csupán a hagyomány mechanikus ismétlése és nem túl szórakoztató. A Magyar Zenek Házában szervezett koncertjeid a közönség visszajelzése alapján mintha ezt cáfolnák. Mi a helyzet az autentikus népzene és a laikus közönség kapcsolatával?

Ezek szerint akkor Bach bármely darabjának hallgatása is dögunalmas, mert ugyanabból a partitúrából dolgozik mindenki? A népzene hiteles előadása soha nem a hagyomány mechanikus ismétlése, hanem egy adott zenei formanyelv értő, „szakszerű”, de a maga keretein belül szabad interpretációja. Persze a tanulási folyamat során fontos a gyűjtések megtanulása, mivel a táncházzenész számára jobb híján ez a leghatékonyabb módszer arra, hogy magáévá tegye az adott népzenei stílust. A gyűjtött felvételen hallható zenei pillanatkép ismételgetése azonban ugyanannyira nem autentikus, mint az eredeti anyag ismeretének hiányából fakadó hiteltelen, össze-vissza játék. A jó népzenész az elsajátított tudást a saját egyéniségén átszűrve adja elő, miközben nem lép ki a hagyomány adta vonatkoztatási rendszerből. Így lehet a legjobban közelíteni ahhoz a gondolatisághoz, ahogyan a régiek megélték saját zenéjüket. Ha ismerjük és betartjuk a népzene játékszabályait, akkor ez a mozgástér egyébként meglepően nagy, akárcsak egy komolyzenei darab esetében. A műfaji sajátságok tehát önmagában nem garantálják – és nem is zárják ki – egy produkció sikerét: ha jók az előadók, és katarzisélményt ad a koncert, akkor a hallgatóság reakciója pozitív, függetlenül attól, hogy mennyire áll közel a műfajhoz.

Nem érdemes tehát lebecsülni a hagyomány erejét napjainkban sem. A népzenét megszámlálhatatlan generáció közösségi alkotóereje formálta az emberi élet minden szegmensét kitöltő, átfogó világmagyarázattá. Fontos lenne megérteni, hogy a nem szájhagyomány útján terjedő zenei formák csupán az emberiség történetének utolsó néhány ezer évében jelentek meg, és csak az elmúlt másfél-két évszázadban váltak globálisan uralkodóvá. Az ennél korábbi évszázezrek során mai tudásunk szerint kizárólag a hagyományos zene létezett. A népzene nem egy zenei műfaj, lemezbolti kategória a sok közül: belőle nőtt ki az összes többi műfaj és lemezbolti kategória.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Welszibard
2023. január 28. 13:25
Fiatalabb koromban a 70-es években kerékpárral országjáró körútra indultam a Nyírségbe, egészen a román határig. Akkor még Magyarországon is élő, de már hattyúdalát éneklő folklórral találkoztam vidéki falvakban. Meglepő módon borzalmas nyomorúságban élő cigánytelepeken hallottam a legszebb énekeket. Sosem felejtem el azt a sovány, csont-bőr cigányasszonyt, aki az "Amott legel, amott legel, amott legel egy pejcsikó magában" kezdetű magyar alföldi pásztornóta olyan hihetetlen variációját adta elő egy esti tábortűz mellett, hogy erre még Víg Rudolf cigány-népzene kutató is megnyalta később a 10 ujját. Ugyanis megcsinálták azt - ami ugyan idegen a magyar pentatontól, de - ösztönös kontrapunktokkal 3 szólamúvá tették a dalt. Ma is beleborzongok a gyönyörűségbe és sajnos azóta sem találom sehol. Ezt az őserőt csak vidéken éreztem utánozhatatlanul, a táncház nekem szép, de kristály üvegbúra maradt.
5m007h 0p3ra70r
2023. január 28. 05:02
"A népzene hiteles előadása soha nem a hagyomány mechanikus ismétlése, hanem egy adott zenei formanyelv értő, „szakszerű”, de a maga keretein belül szabad interpretációja." Ez annyira evidens.
zsolti123
2023. január 27. 20:38
https://youtu.be/CWf4kuk7NRo?list=PLOP-cgkz015CU3OLygkuCHLVVzHG2TddG
Rocktoberi
2023. január 27. 19:45
https://youtu.be/uoHZggJfpAY
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!