„»JÓ BORNAK NEM KELL CÉGÉR«
A régi közmondás igazsága ma is helytálló kellene, hogy legyen – legalábbis elméletben. A XXI. század legértékesebb terméke pedig nem a bor, de még csak nem is a kenyér, hanem a mozgóképes-hangos digitális tartalom, melyet interneten keresztül gyorsan és könnyen le lehet gyömöszölni a fogyasztók torkán. Feltéve, ha a készítők ráéreznek a gyorsan változó, szeszélyes piaci igényekre.
A közösségi média világa minden idők legszélsőségesebben kapitalista találmánya. Bár az óriás tech-cégek a kelleténél gyakrabban próbálnak meg morális alapon csendőrködni, megmaradni és sikeressé válni kizárólag azok tudnak, akik behódolnak nézőik elvárásainak. Még akkor is, ha egy YouTube-csatorna történetesen szélsőbaloldali húrokat pengető üzeneteket kínál.
Mint például a Partizán.
Bizony, Gulyás Marci és szépen bővülő stábja, mely stílusosan a »Partizán Rendszerkritikus Tartalomelőállításért Alapítvány« szervezet égisze alatt tolja a proletárdiktatúra felé vezető úthoz szükséges szellemi elemózsiát, rendkívül talpraesetten hajózik az általa mélyen megvetett kapitalista világháló viharos tengerén.
Bár a korábban kaffogó, tenyérbe mászó szélsőbalos aktivista szerepből egy higgadt, profi műsorvezető (és cégvezető!) vált Gulyás videóiban gyakran előkerül a társadalmi egyenlőtlenség és a szabadpiacos gazdasági berendezkedés markáns kritikája igaz, leginkább kérdéseken és témaválasztásokon keresztül, mintsem konkrét állítások formájában.
Ezzel együtt a kétségtelenül igényes, okosan kitalált, profin kivitelezett tartalomszolgáltató nem a fenntarthatóság, hanem a folyamatos bővülés, növekedés irányába tart. Drága stúdió, talkshow formátum, egyre több műsor és alkalmazott – nem úgy tűnik, mintha a Marxi-vonaton lenne fék.
Persze Marci maga sem veti meg a munkásosztálynak nem igazán elérhető javakat, a 80 ezer forint környékén elérhető Nike Air Max cipő nehezen összeegyeztethető az osztálykülönbségek felszámolásának eszményével.”
Nyitókép: YouTube