Pressman már az amerikaiaknak is irtó ciki volt: a lehetséges utódja mindent helyreállítana
„Az amerikai nép nevében bocsánatot kérek ezért a viselkedésért” – mondta Bryan E. Leib.
Magyarországnak jelenleg nincs alkoholfogyasztással kapcsolatos stratégiája, pedig igény az lenne rá. (Interjú!)
Társadalmi szinten mit lehetne tenni azért, hogy a jövőben kevesebb legyen az alkoholbeteg? Látná értelmét valamilyen kampánynak, prevenciónak?
Magyarországnak jelenleg nincs alkoholfogyasztással kapcsolatos stratégiája, pedig igény az lenne rá. Újra adómentes lett a pálinkafőzés, a miniszterelnök korábban a parlamentben kijelentette, hogy a pálinka alapvető élelmiszer. Szerintem ez hatalmas öngól. Nagyon örülünk annak is, hogy hungarikum a pálinka, izgatottan várjuk ugyanakkor, hogy mikor lesz a magyar alkoholista is hungarikum. A hazai helyzetet elnézve azon sem lepődnék meg, ha hatósági árassá tennék az alkoholt.
Köztudottan az alkoholos reklámokat is erősen bírálja.
Pusztán nem értem, mi a logika. Dohányterméket nem lehet reklámozni, alkoholt pedig igen, holott utóbbi többek haláláért felel. Az is komoly gond szerintem, hogy a televíziós reklámok és az óriásplakátok életérzést sugároznak, nem a valóságot. Vegyük például az Unikum „csak pozitívan” szlogenjét. Egy üveg Unikum után persze hogy mindenki pozitívan látja a világot, de nem hinném, hogy ez a jó irány.
Mit tartana jó iránynak?
Miért halnak meg nálunk tízszer annyian méhnyakrákban, mint az észak-európai országokban? Azért, mert Magyarországon a szűrővizsgálat nem menő, nincs prevenció, nincs felvilágosítás. Valahogy így van ez az alkoholizmusnál is. A kommunikációnak óriási szerepe van, a megelőzés fontosságára a közszolgálati csatornáknak is nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük. Az egészségnevelés nem lehet az ellenségünk.
Nyitókép: Földházi Árpád/Mandiner