jelen esetben Mindszenty József életútjáról, politikai nézeteiről és jelleméről. Igencsak meglepő, hogy egyetlen alkalommal sem idézi a téma legelismertebb magyarországi szakértőjét, a bíboros életútját másfél ezer oldalas nagymonográfiában feldolgozó Balogh Margitot, talán éppen azért, mert nála körültekintő elemzést olvashatunk például a cikkben is részletesen citált, hírhedt „nyilas mise” körülményeiről, amelynek megtiltására egyébként a megyéspüspöknek a ferencesek templomában nem volt joghatósága. Balogh Margittól azonban azt is megtudhatjuk, hogy miközben a ferencesek misét mondtak a felajánlott célért, aközben a rendházukban titokban valószínűleg menedéket nyújtottak a rászorulóknak.
Ahogy azt is részletekbe menően bemutatja, hogy Mindszenty öt hónap alatt hogyan jutott el a zsidóktól való ingatlanszerzés kérdésében „a törvényesnek, tehát elfogadhatónak ítélt módtól a véres valóságig: a deportálások révén üresen tátongó lakások keserű tapasztalatáig”, hogy végül
szeptember 25-én körlevélben tiltsa meg a katolikus egyház intézményeinek, hogy beálljanak a sorba.
„A zsidók javainak elkobzása után könnyen lehet ingó és ingatlan javakhoz jutni. Felhívom az egyháziakat, egyházközségeket, katolikus iskolákat és jámbor társulatokat stb., hogy ilyen javak megszerzésétől tartózkodjanak.” Balogh hozzáteszi: „Nem kívánt a nácik cinkosává válni még haszonélvezőként sem.” (Balogh Margit: Mindszenty József (1892–1975). I–II. Budapest, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2015. 361–363.)
A NER és az ő bíborosa szerzőjének legméltánytalanabb és legkegyeletsértőbb, minden szakmai alapot nélkülöző állítása a meghurcolt, börtönben megkínzott Mindszentyvel szemben a következő: „A Mindszentyvel kapcsolatos, már régóta publikált dokumentumokból egyértelműen megállapítható, hogy az esztergomi érsek személyiségzavartól szenvedett.”
Az ennek alátámasztására megidézett, elsősorban Somorjai Ádám bencés szerzetes által publikált források mind az 1956 utáni félrabság dokumentumai, amelyek az Egyesült Államok követségén elzártan élő, idős, korábban megkínzott, börtönbüntetést szenvedett, bizonytalanságban tartott főpap perifériára sodródott életének lenyomatai.
Ezt visszavetíteni aktív főpapi éveire legalábbis vitatható,
talán a történeti pszichológia avatott szakértői sem helyeselnék ezt a fajta önkényes játékot egy életút különböző korszakaival. Közhely, de a tudásszociológia térnyerése óta elfogadott axióma: a különböző életkorú emberek más és más módon viszonyulnak a múlthoz és jelenhez. Mindszenty időskori – kétségtelenül valós – problémáit helyes és érdemes is elemezni, lehetne beszélni esetleges szenilitásáról, bezártságából eredő beszűkült tudatállapotáról, és még sokféle pszichés jelenségről, de csak a saját kontextusában. Az író embernek pedig felelőssége, hogy amit leír, annak minden egyes állítása alá legyen támasztva, és azért vállalja a felelősséget.
A diktatúrákkal terhelt 20. századi magyar történelem mérlegelése során újra és újra előkerül, hogy vessünk ki mindenkit a megbecsülésre méltó közös történeti emlékezetből, aki életének valamely szakaszában tévedett, hibát, esetleg bűnt követett el. Legutóbb ilyen csatározások Nagy Imre kivégzett kommunista miniszterelnök szobra körül csúcsosodtak ki. Akkor a publicisztikákat is gyakran író Ungváry így fogalmazott: „akik Nagy Imre szobrát a Jászai Mari térre helyezik, az egykori miniszterelnök »egész emberi drámáját« semmisítik meg. A híd, amelynek közepén a szobor állt, ugyancsak szimbolikus jelentéssel bírt: az átmenetet jelképezte Nagy Imre életében a moszkovitizmusból a magyar szabadság felé.”
Amit a kommunista diktatúra aktív politikusából mártírrá lett miniszterelnöknek megengedünk, azaz nézetei korrigálását, jellemfejlődését, azt Mindszentytől miért akarná bárki is elvitatni?
Mindszentynek sok vitatott cselekedete, elképzelése volt, de ezzel együtt lett az antikommunista ellenállás szimbóluma
az egész nemzet számára, ahogy ez legvilágosabban éppen az 1956-os forradalom napjaiban látszódott. Nagy Imre szobra ma egykori börtönére néz, lakóhelyén emlékház működik, az Országházban pedig terem viseli a nevét. Mindszentynek miért nem járhat az őt megillető tisztelet?
Fotó: Mandiner archív