„Ilyenkor kell észnél lenni” – Orbán Viktor szerint a legsötétebb órában vagyunk
„Ezt a két hónapot kell okos, higgadt politikával túlélni” – húzta alá a kormányfő.
Egy olyan krízisben, amilyen a mostani, a kormánynak három feladata lenne.
„»Most, amikor autóval jöttem erre, láttam, hogy minden benzinkút tele volt«, mondta szokásos nyegleségével Gulyás Gergely miniszter, amikor azt kérdezték tőle, miért nem adott már megint felkészülési időt a kormány az érintetteknek.
Nem csak a taxisok – újabb – kivételezése, hanem az ársapka-korlátozás bejelentésének módja, időzítése is mutatja, hogy a kormány, persze a maga módján, sokat tanult a harminckét évvel ezelőtti taxisblokádból. 1990-ben egy októberi csütörtök estén jelentette be az akkori kormány a benzináremelést, kifejezetten amiatt, hogy péntek reggelig már ne csapolhassák szárazra a kutakat az autósok a régi árakon. Csak éppen maga a rapid intézkedés olyan felháborodást keltett, hogy az akkori egyetlen lehetséges mobil kommunikációs eszközzel rendelkező szakma felháborodásában gyorsan megszervezte az ország megbénítását. Erre ügyelve a mostani kormány ismét igyekezett előre okafogyottá tenni a taxisblokádot, viszont a többi cégautósnak a bejelentés perceket hagyott a »felkészülésre«.
Igaz, az, hogy a lakosság maga is számol a benzinár-korlátozás elengedésével, pontosan kifejeződött a hosszú sorokban, amelyeket Gulyás Gergely – megemelt képviselői benzinkeret birtokosaként, illetve »kigazdálkodott« állami autó használójaként – láthatott a Kormányinfóra tartva. Mondhatni, az emberek kilogikázták, mi következhet az energiaár-emelkedésből. Sokan számítottak arra, hogy teljesen megszűnik, vagy jóval magasabbra kerül az ársapka, ezért igyekeztek még a kormányzati bejelentés előtt megtankolni autójukat.
Mindez azt is jelenti, hogy a lakosság, a nép, hívjuk akárhogy az embereket, a saját szempontjuk szerinti logikát hibátlanul alkalmazta. Tudomásul vették, hogy az árkorlátozás nem tarthat örökké, de még egyszer, utoljára, megpróbáltak a kormány által mindeddig nagy erővel ösztönzött olcsóbb fogyasztás lehetőségéből hasznot húzni.
Az érem másik oldala, hogy eközben vajon a kormány képes-e a tőle elvárható észszerűség érvényesítésére?
Egy olyan krízisben, amilyen a mostani, a kormánynak három feladata lenne: fenntartani az ellátásbiztonságot, vagyis azt, hogy legyen és maradjon is elég üzemanyag; kiemelten őrizni a stratégiai ágazatok, például az egészségügy, az élelmiszerszállítás, a közösségi közlekedés működőképességét; segíteni a legrosszabb helyzetben lévőket.”
Fotó: MTI/Benko Vivien Cher