Csak az internacionalizmus jelenthet kiutat ebből a háborúból

2022. június 21. 11:06

A szolidaritás „nem állhat meg” Európa vagy a nyugati világ határainál.

2022. június 21. 11:06
null
Nagy Gergő Máté
Mérce

„Ahhoz, hogy az internacionalista cselekvésnek legalább a lehetőségéről gondolkodhassunk, elengedhetetlen, hogy első lépésként a felmerülő akadályok hátterét – ha csak nagy vonalakban és a teljesség igénye nélkül is – feltérképezzük.

A jelenlegi orosz-ukrán háború – és egyáltalán valamennyi nemzetközi konfliktus – kapcsán a mainstream médiumokban folyamatosan megszólaltatott nemzetközi kapcsolatok és biztonságpolitikai szakértők szerepét semmiképpen sem becsülhetjük le. A szóban forgó kutatók, társadalomtudósok ugyanis elemzéseik során többségükben a nemzetközi kapcsolatok tudományterületének fősodorbeli, neorealista és neoliberális iskolák elméleteit alkalmazzák. (Utóbbi nem keverendő össze azzal a neoliberalizmussal, amit egyfelől közgazdaságtani fogalomként, másfelől egy politikai-ideológiai irányzat leírására szokás használni.) Az említett iskolák képviselői (főként a neorealisták) az államokat, azok közül is a nagyhatalmakat tekintik a nemzetközi rendszer legfontosabb résztvevőinek és alakítóinak (bár érdemes hozzátenni, hogy a neoliberálisok a nemzetközi szervezeteknek, intézményeknek is fokozottabb figyelmet szentelnek).

Eközben az állami szint alatti aktoroknak – de nem ritkán a »kicsi« vagy nagyhatalmi státusszal nem rendelkező országoknak is – szimplán a »statiszta« szerepe jut.

Az a tény, hogy a fősodratú média kihangosítja ezeket a narratívákat, nemcsak nagy mértékben hat a közvélemény, s ezáltal az egyének konfliktushoz való viszonyára, de be is határolja az azzal kapcsolatos gondolkodásmódunkat. Ennek következtében nem csupán Ukrajna, vagy maguk az ukránok nem jelenhetnek meg autonóm cselekvőként – helyette mindössze a »két tűz közé szorult, szenvedő« nép szerepét tölthetik be –, de az euroatlanti blokk országainak lakossága vagy az Oroszországban élők esetében is hasonló a helyzet.”

Nyitóképen: Kommunista plakát. Illusztráció. Fotó: Selva / Leemage / AFP

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 58 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2022. június 21. 18:32
"kiemelte a kisközösségek szerepének fontosságát a tőkés rendszer aktuális válsága, illetve általánosságban a kapitalizmus elleni küzdelem kapcsán. S bár elsőre talán ellentmondásosnak tűnhet, mégis azt gondolom, hogy a kisközösségek jelentősége az internacionalizmus vonatkozásában is megkérdőjelezhetetlen. A valódi, erős nemzetköziségnek ugyanis szilárd, lokális közösségeken kell alapulnia." Egy másik poszthoz írtam, átmásolom: A politikai jobb és bal között pedig első blikkre szerintem az a különbség, hogy a jobboldal inkább épít a magántulajdonra, és az abból következő világképben hisz, a patriarchális, tekintélyelvű, alá-fölé rendelődő, kiélezettebb társadalmi különbségeket megjelenítő, gazdagokra és szegényekre tagolódó, a társadalmi ollót tágra nyitó világban. A baloldal pedig a közösségi tulajdonban, nivellálásban, egyenlősítésben, mellérendelésben hisz. Ebből jön a feminizmus, az antirasszizmus, a migránsok támogatása, a környezetvédelmi törekvések stb, és ebből következett egy általános elszegényedés, a "krumplileves", a "forró lángos" a "háromhatvanas kenyér", az "együtt sírunk, együtt nevetünk, ugye Arankám" világa. A két oldal különböző módon közelít a közösséghez. A jobboldaliak - mivel a végletes magánosítás hívei - a közösséget annak szellemi, spirituális valójában óhajtják megélni és ezt hangsúlyozzák: a nemzetet és a vallást, emellett a kultúrát és a közösségi sportot. A történelem, a háborúk, a hősök, a dicsőség, az erény, a család... mind olyan hívószavak, amik nem érintik a magántulajdon kérdését. A baloldaliak a közösségről azt gondolják, hogy az teljesen lehetetlen közösségi tulajdonlás nélkül (ebben szerintem tökéletesen igazuk van). A közösség megvalósításához tehát közösségi tulajdonlás kell (ennek gyakorlati véghezvitelében viszont már nem értek egyet azokkal, akik ezt megcsinálták). A közösségi tulajdonlás szerintük automatice közösséget teremt (hát nem). És mivel a spirituális-szellemi közösségi dolgok hangsúlyozása mind a jobboldal privilégiuma volt, és attól féltek, hogy visszahozza a jobboldaliak népszerűségét, ezért a spirituális-szellemi-lelki közösségi megnyilvánulásokat tűzzel-vassal pusztították (helytelenül). Amint az jól látható, a két oldal magát a közösséget féloldalasan értelmezte/értelmezi, aminek oka nem szimplán a butaság, hanem sokkal inkább valamiféle rejtett önző érdek és haszonlesés. A jobboldal rejtett haszonlesése szerintem egyértelmű, hiszen majdhogynem üveggyöngyökkel fizet, miközben minden valós értéket ellopnak a hívei. A baloldal vezetői rejtett, álcázott jobboldaliak, akik a saját vezető szerepüket, kivételezettségüket, elitista pozíciójukat, "egyenlőbb disznók"-állapotát azzal tudják biztosítani, hogy gyengítik a saját maguk által mantrázott közösséget, szétszórják, atomizálják, és a valós közösséget összekovácsoló nagyon sok faktort tiltanak és üldöznek. Ha az őskeresztény közösségeket veszem példaként, ott szélsőséges erővel jelenik meg mind a közösségi tulajdonlás, mind a szellemi-lelki, spirituális-mentális összetartás. Ami az atomizálódás és anómia minden módon való ellentéte. Ezt a szupererős közösségi élményt azonban csak rövid ideig sikerült fenntartani, az idők során a közösségi tulajdonlás erősen visszaszorult, és általánossá vált a közösségi élménynek inkább a lelki-spirituális szempontok szerinti megközelítése. Ez nem azt jelenti, hogy a közösségi tulajdonnak ne lenne óriási szerepe a közösségi élmény megélésében, csak azt jelenti, hogy azt a faktort sokkal nehezebb jól működtetni, mint a spirituális összetartozás élményével házalni. A jelenlegi ellenzéki politizálás ezért került légüres térbe. Nincs semmi mondanivalójuk, mert a közösségi tulajdonlás elméletéről lemondtak, a szellemi-spirituális-lelki közösség hangsúlyozásától pedig ódzkodnak, úgyhogy nincs semmiféle épkézláb üzenetük, a létük teljesen értelmetlen azon túl, hogy rámutatnak a lopásra. Csakhogy, mivel a "klasszikus" baloldali közösségi tulajdonlás önmagában rabláson alapul, rablógazdálkodást folytat és álladósult jellemzője a lopkodás, így (szigorú értelemben véve) soha nem is jött létre. Ehhez valamilyen szinten a sharing economy közelít, ahol a javakat az emberek nem birtokolják, hanem megosztják. http://konyvtartudomany.elte.hu/KONYVTAR/dolgozatok/2015a2/sharingeconomy.html
khomeini
2022. június 21. 17:19
ostoba
nyugalom
2022. június 21. 17:05
Ki ez a barom? Menjen, takarodjon nyugatra!
amca
2022. június 21. 14:55
Az ilyen ájdióták a probléma maga. Húzd le a wct,de előtte ülj bele.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!