Teljesen igaza van az elmúlt harminckét év közgazdász elitjének, amely minden este megszakérti, hogy az árstopok rendszere azért fenntarthatatlan, mert nem lehet magáncégeknek egyszerűen csak parancsba adni az árakat, a különbözetre való tekintet nélkül. Valóban nem lehet. Ezért nem lehet hatósági árassá tenni az eurót (pedig igény nagyonis lenne rá!), vagy megparancsolni a paradicsomnak, hogy kerüljön ismét négyszázba. De a német benzinársapka kalandos története azt is megmutatja, hogy egy mesterségesen tönkretett olajpiacon, a német lakosság tisztességes áron történő ellátásában egy egészen picit sem érdekelt, lelketlen magáncégek között
a legpiacbarátabb enyhítési szándék is elveszik.
Mert fogják magukat a pénzhegyeken ülő olajcégek, és úgy lenyelik az adókedvezményt, mintha csak Marcsa lennének a község egyetlen Coopjából, frissen áfacsökkentve.
Nem, ársapkát – főleg olyat, ami már lassan egy éve bírja a gyűrődést, és a legnagyobb bajban is inkább csak szűkíteni, foltozgatni kell, mintsem eltörölni – megfelelő állami stratégiai tulajdon birtokában lehet, és csak akkor, ha az ember nem nekimegy az árnak szarvval előre, mint a homályökör, hanem világosan látja, pontosan milyen szakadék is van az amerikai olajfajtához számolt piaci árak meg az orosz olaj beszerzési ára között, és megkér egy ellátásbiztonságban érdekelt, nemzeti tulajdonú vállalatot, hogy a profitjának egy részéről mondjon le a magyarok jólétének javára. És működik. Igen, nem jut a rezsicsökkentett üzemanyagból minden külföldi kamionba, és Jürgennek meg Nicolaenak is muszáj lesz előbb-utóbb visszaszokni a hazája energiapolitikájának következtében előállt árakra; de akinek igazán fontos, a magyar lakosságnak bizony jut így hét hónap után is,
akkor is, amikor lassan másfélszeres lesz a különbség az európai és a magyar benzinár között.