Amikor néhanapján vitánk van a németekkel, s ettől diszkomfortot érzünk, jusson eszünkbe, bármit csinálnak: akár le is rohanhattak volna. Mint most az autósaik pénztárcáját. Ahhoz képest egy kis jogállamisági vita, meg mindenféle szivárványok mutogatása bakfitty, nada, nix geschehen.
Történt ugyanis, hogy gyarmattartóink megelégelték a drága benzint. Sok mindent el lehet szúrni az európai politikában, lehet hiány bármiből, háború bárkivel, infláció bármire,
de az autó a németeknek olyan, mint az amerikaiaknak a stukker a garázsfalon,
szabadság addig van, amíg mindenki autózhat. És amikor a gazdaság 2,7 százalékkal bővült, de cserébe elszállt a rezsi és az infláció, akkor négy hónapja két eurós literárakat fizetni már a németeknek sem vicces, hiába keresnek egyébként számunkra 400-zal megszorozva is nehezen felfogható összegeket.
Így tehát a német kormánykoalíció, amelynek zöld levele Ukrajnát, piros szirma a világbékét, sárga bibéje pedig a német ipar maradék szabad levegőjét próbálja hónapok óta megmenteni, most egy olyan ügyfélkörhöz fordult, amely egyre hangosabban dörömböl az őt elhanyagoló kancellár ajtaján, s előbb-utóbb már nem lehet tovább figyelmen kívül hagyni: a német választókhoz. Akik nagyon megunták már a kéteurós benzint.
Sürgősen lennie kellett valaminek, és lett is valami: egy Aliról rendelt ársapka. A német kormány (mert ez egy bátor kormány, nem mások kárára sapkázik!) június elsejétől
lehúzta az üzemanyagok jövedéki adóját az uniós szabályok által megengedett legkisebb kulcsra.
A benzin 2,15 eurós átlagára mindjárt le is ugrott 1,88 euróra, helyet cserélve a dízellel, amely 2,04 euróról 1,93-ra csökken. Szép eredménynek tűnik – csak sajnos az adókedvezmény a benzinnél 35, a dízelnél 17 cent lett volna, s ennek negyede már az első nap sem érkezett meg a megcélzott választókhoz. Azóta pedig a maradéka is elpárolgott, s ismét két euró felett jár az üzemanyag.
Az olajcégek köszönik szépen a német adófizetők szíves hozzájárulását, és ársapka helyett inkább a tanksapka szoros visszacsavarozását javasolják a kispénzű autósoknak, nehogy kifolyjon a kéteurós benzin.
A politikusok pedig magyarázkodnak, bundát kiáltanak, kartellt emlegetnek – ami bizonyára van is, miért pont most ne lenne –, csak éppen nem hangzanak sokkal meggyőzőbben, mint Joe Biden, aki egy olaj- és gázexportőr ország élén próbálja Putyinra fogni a benzinkutakon begyűjthető sokkos élményeket.