A szomorú valóság az, hogy a keresztény értelmiségi réteg, illetve összességében a magyar kereszténység egyre szélesebb köreire jellemző a teológiai felkészületlenség és és a nagyfokú tájékozatlanság saját hitükkel, annak mélyrétegeivel, társadalometikai és világnézeti összefüggéseivel kapcsolatban, vagy épp a tekintetben, mit javasol a problémák orvoslására a gyakorlati teológia.
Ez utóbbi mozgásokkal is nyilvánvalóan foglalkozni kell, de a keresztény erkölcsteológiai puhulásra adekvát választ a kereszténység önmaga adhat, a problémát tehát, ha tetszik, házon belül kell kezelni. Meg is van erre a szándék, hála Istennek.
A problémahalmaz másik oldalát azonban a politikának is észre kell vennie, sőt, reagálnia kell rá a következő ciklus során.
A keresztény-konzervatív szavazó bizony minden tekintetben keresztény-konzervatív magatartást vár el a magyar közélet alakítóitól, a magát gyakran kereszténydemokratának nevező kormánytól is, eddig és ezután is.
Igaz persze, hogy nincs ember kísértések nélkül, hibátlan kormányzást elvárni pedig gőgös naivitás. Ugyanakkor néhány erényt tisztelettel újra érdemes az ország régi-új vezetőinek figyelmébe ajánlanunk, nem valamiféle erkölcsi magaslatról kioktatólag lekiáltva, hanem közös keresztény-nemzeti érdekeink védelmében.
Ennek megfelelően érdemes emlékeztetni az alázat jelentőségére, a mértékletességre, a szegények égető szükségletein segítő ember irgalmasságára és az élet szentsége védelmének teljességére.
A hitelesség megerősítése csak támogatni tudja az elmúlt bő évtized szakpolitikai sikereit, a magyar konzervatív-keresztény oldal nemzetközi térben elfoglalt, egyre jelentősebb szerepét, a szellemi harcban elért sikereket, a védelmi erőt, amelyet nemzetünk köré eddig felépítettünk. Éppen ezért volt kiegyensúlyozott keresztény választás a kormánypártok támogatása. A kísértések igazi tengerét jelentő hatalomgyakorlás közben
erőn felül kell törekedni rá, hogy aki keresztényként azonosítja magát, úgy is éljen és kormányozzon.
A jobboldal morális ereje vonzó tud lenni bizonytalankodó emberek számára is, hitéleti és világnézeti hátterüktől függően. Az erények nehéz terepen való kiegyensúlyozott alkalmazása pedig (amely persze nem felejti el a reálpolitikai kívánalmak kőkemény világát) újra otthont adhat a politikummal szemben kétkedő keresztény értelmiségieknek. Ennek háttere pedig nem egyfajta megfelelési kényszer, hanem morálisan igazolt belső indíttatás.
A szellemi harc folytatódik. Közös érdekünk, hogy minél jobban helyt álljunk benne!