A legfontosabb kérdés így az lehet:
élhet-e együtt a politika és a közigazgatás úgy, hogy ez mindkét világ számára inspiráló és elégedettséget kiváltó legyen?
A pragmatizmus oldaláról megragadva: van-e értelme a 21. században a közigazgatásnak? Mit jelent manapság a köz és mit kell rajta igazgatni? Miként kapcsolódik a politika a közigazgatáshoz, miért fontos, hogy ezek egészséges együttélése tegye versenyképessé a kormányzást?
Ahhoz, hogy eljussunk a végső következtetésig, tudományosan számba kellene venni a történelmi fejlődést, a dogmatikai környezet változását, a jogszabályalkotási dömpingből fakadó feladatterhelés, továbbá a 21. századi állam új típusú sajátosságait.
Sokan és sokféleképpen leírták már, hogy mit jelent a közigazgatás, mi a haszna, értelme, hogyan kell mérni, hatékonnyá tenni vagy éppen a bürokráciát csökkenteni, azaz jó államot csinálni. Ezeket a témákat meghagyom a tudósoknak, szakmai műhelyeknek további gondolkodásra. Megjegyzem, a tudósok csak elhanyagolható része dolgozott közigazgatásban, ahogy én sem vagyok tudós. Tehát minden megállapításukat – miként az enyémeimet is – kellő fenntartással kell kezelni.
Gyorstalpaló. Ahhoz, hogy közigazgatás létezzen, három dologra van szükség: állam, állampolgár és az ő metszéspontjuk, a(szakmai vagy politikai) ügy. A közigazgatás tehát egy keretrendszer, egy sematikus modell, amely bizonyos szabályok szerint rendezi be az állam és az állampolgárok találkozásait. Politikai (azaz felsőbb) szinten kevésbé szabályozott, mint hatósági szinten.
Tágabb értelemben a közigazgatás egy szervezési mátrix,
amely nem csupán a jogszabályok végrehajtásának terepe, hanem az országot vezetői politikusaink szakmai stábjainak szakpolitikaalkotó közege is. A kormány, mint az egyes tárcák (szakigazgatási területek) vezetőiből álló testület, önmagában közigazgatási csúcsszerv. Ugyanakkor a tárca vezetői politikusok, tehát az elején lefektetett tétel, amely szerint politikai kormányzás van, többszörösen igaz. Egy politikus (általában) nem közigazgatási szakember, noha az alárendeltségében működő tárcának, szakigazgatási területeknek mégiscsak a vezetője. Ebben az esetben a kérdésfeltevés is értelmetlen, hiszen belátható, nem lehet egy politikusnak a politika kizárásával közigazgatási szervezeteket irányítani.