„Szijjártó Péter figyelemreméltó közleményt adott ki nemrégiben. A külügyminiszter a mélykúti víziszárnyas-feldolgozó üzem új beruházásának bejelentése kapcsán nyilatkozott. Szerinte a koronavírus-járvány alatt »felértékelődött az önellátás képessége«, és »meghaladottá vált a régi dogma az ellátási és beszállítói láncok nemzetközivé tételéről«.
A kormány célja, hogy »az élelmiszerellátás gerincét a hazai tulajdonú vállalatok alkossák«, ezért 2,2 milliárd forinttal támogatja a húsüzem beruházását. Mielőtt azt hinnénk, Szijjártó Péter feltámasztotta a zöldek által hőn áhított »helyi gazdaságot«, hamar kiderül, hogy nem erről van szó. A közlemény így folytatódik: »A miniszter ennek kapcsán arról számolt be, hogy a vállalat 90 százalékban hazai beszállítókkal dolgozik, míg a termékei nagyjából 70 százalékát külfö»ldön értékesíti.« (Kiemelés tőlem.)
Az antiglobalista kormány hazai tulajdonú vállalatokat támogató politikája azért is érdekes, mert valójában egy nagyon is globális trendbe illeszkedik. A Financial Times már tavaly decemberben összefoglalta, hogyan próbálják rövidíteni az ellátási láncokat olyan nagyvállalatok, mint a BMW és a Volkswagen, és hogyan igyekeznek ellensúlyozni a pandémia alatt gyakorivá vált »szállítási palacknyaknak« nevezett effektust, amikor az áruk globális áramlása fennakad vagy lelassul. Nem véletlen, hogy 2021 egyik ikonikus képe az egyiptomi Szuezi-csatornán fennakadt teherhajó volt…”
Nyitókép: Cnes2021, Distribution Airbus DS / AFP