Ha Csurka István még élne, és látná a maga nemzeti radikalizmusát a kormányzati kommunikációban kifejeződni, aligha kétséges, hogy elégedett volna. Érdemes megvizsgálni ugyanakkor, hogy mit tett Orbán Viktor a csurkai örökség értékes és érvényes, szellemileg és erkölcsileg hitelt érdemlő oldalával. Vajon mit szólna a nagybirtokrendszert meg az uradalmi földeken zsellérsorba süllyedt falusi magyarságot látva az a Csurka István, aki kisparaszti gazdaságok létrejöttét szorgalmazta, mert a magyar földön gazdálkodó magyar parasztságot tartotta a magyar megmaradás zálogának? Mit szólna az egykulcsos adóhoz az a Csurka István, aki a rendszerváltás veszteseinek felzárkóztatását és az obszcén mértékű jövedelmek kőkemény megadóztatását követelte? Mit szólna a multinacionális érdekekkel minden körülmények közt szemben álló Csurka István a globális részvénytársaságokat olcsó és fegyelmezett emberi erőforrással kiszolgáló túlóratörvényhez? Mit szólna Csurka István a százezrével kivándorló fiatalokhoz? Vajon meglátná bennük a nemzet megmaradását? Mit szólna Csurka István Völner Pálhoz és Rogán Antalhoz? Meglátná bennük a nép szolgálóit? Hát mit szólna Tiborcz István és Orbán Ráhel marbellai birtokához? Meglátná benne a plebejus identitást?
Semmi kétség: Csurka Istvánnak ezeket látva felforrna a vére – ahogy felforr mindenki másnak is, aki munkával próbál boldogulni az életben. Ha Csurka István ma élne, jól látná, hogy ami Orbán Viktor uralma alatt zajlik, az nem pusztán a legférgesültebb romlottság, hanem a teljes nemzeti radikális ethosz megtagadása. Mit szólna ezt látva Szabó Dezső? Zokogna? Vagy csak köpne egyet?
Orbán Viktor elárulta az egyetemi katedrát, hogy liberális politikus legyen, majd elárulta a liberalizmust, hogy konzervatív politikus legyen, aztán elárulta a konzervativizmust, hogy nemzeti radikális politikus legyen, s végül elárulta Csurka Istvánt és a nemzeti radikalizmust is, hogy Magyarország leggazdagabb tőkése legyen. Mit mond el a magyarországi illiberális rendszerről az a tény, hogy Orbán Viktor az ideológiai habarcsot Csurka István életművének kizárólag a sötét oldalából gyűjtötte hozzá? Mintha a jó dr. Jekyll és a gonosz Mr. Hyde karakterei közül önként és dalolva választaná az utóbbit. Mit árul el a jobboldali értelmiség nyilvánosságot formáló részéről az a tény, hogy tagjai a nevüket és az arcukat adják ehhez? Milyen sors vár arra a társadalomra, amelyben ennyire fényesen lehet élni a szolgaságból? Milyen sors vár arra az országra, ahol a kultúra váltópénze a cinizmus? Milyen sors vár arra a népre, amelynek egyik fele ma már az állami propaganda eszközeivel kondicionálja magát arra, hogy a másik fele a halálos ellensége?