Megnyitották a fővárosi rakpartokat a forgalom előtt
A Margitsziget továbbra is kizárólag gyalogosan és csak az Árpád híd felől közelíthető meg.
A lényeg, hogy ma előrébb léptünk – bízom benne, hogy nem csak látszólag.
„A főpolgármester múlt héten egy Facebook-videóban üzente meg, hogy kevesli a fák számát és ezért elégedetlen a Budai Fonódó villamoshálózat folytatásának BFK megrendelésére elkészült terveivel. Még aznap válaszomban jeleztem: azért nincs a tervezett 178 darab új fánál még több új fa a terveken, mert a különböző fővárosi szervek ehhez eddig nem járultak hozzá.
Az érdemi munkát nem helyettesítheti a Facebook-vita, ezért szintén még aznap, múlt csütörtökön meghívót küldtem Karácsony Gergely főpolgármesternek, László Imre újbudai polgármesternek, Erő Zoltán főépítésznek, Bardóczi Sándor főtájépítésznek, a BKK – Budapesti Közlekedési Központ, a BKV Zrt., a Budapest Közút, a BKM – Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. (mint kertészeti és távhőszolgáltató), a Fővárosi Vízművek, a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. vezérigazgatóinak, hogy ma reggel jöjjenek el a BFK-ba és addig ne álljunk fel, amíg nem tudunk megállapodni.
Ma három és fél órás egyeztetést tartottunk, ahol a főpolgármester kabinetfőnöke, Újbuda alpolgármesterei, a fővárosi és kerületi főépítész, a közműcégek és közlekedési cégek szakmai vezetése vett részt a BFK és a tervező mellett.
Több pontban meg tudtunk állapodni:
1. A BFK felügyelete mellett elkészült terv alapvetően jó, a villamospálya nyomvonalán nem kell módosítani, ezzel kapcsolatos kritika nincs. A forgalmi rend, a füves pályák hossza, a megállók elhelyezése, tehát a terv 99%-a a Fővárosnak és a kerületnek is megfelelő, ami nem csoda, hisz hónapokon át egyeztettünk róla. Érdemi változási igény a kivágandó és átültetendő fák számában sincs.
2. A Főváros nevében eljáró üzemeltető, a BKM Főkert eltekint a korábbi határozott elvárásától, miszerint 1,5 méteresnél szűkebb zöldsávba fa nem telepíthető, az úgynevezett Stockholm-módszer fatelepítési technológia kiterjedtebb alkalmazása mellett, amit elfogadtunk. Így több olyan helyre is tudunk fát telepíteni, ahol a korábban is szerettünk volna, aztán a Főkert állásfoglalása alapján ezeket kivettük. Most visszatesszük és megvizsgáljuk, hogyan tudunk még fákat telepíteni ezen új előírások ismeretében a teljes szakaszon.
3. A BKK és BKV korábbi állásfoglalásától eltekint, miszerint buszmegállóba új fa nem telepíthető, így tudunk ide is fát telepíteni (ezek jellemzően villamospótlás esetén használt megállók).
4. A XI. kerület vezetése hozzájárult, hogy további mintegy 20-25 parkolóhely megszüntetése árán további fákat telepítsük, ezzel módosítva korábbi, ezzel ellentétes álláspontját.
5. A Fővárosi Vízművek hozzájárult, hogy a vízcsöveknek a korábban általuk meghatározott és jóváhagyott kialakításán úgy módosítsunk, hogy további fák elültethetők legyenek. Erre a BFK korábban is nyitott volt.
6. A Főváros elfogadta a távhőszolgáltató azon álláspontját, hogy fákat ne telepítsünk olyan helyre, ahol néhány éven belül ki kéne őket vágni a távhőfejlesztések miatt, így végül ide a tervekkel egyezően most nem tudunk fát ültetni.
7. A fentiek összességében 30-40 további fa telepítését teszik lehetővé az eddig tervezett 178 mellett, de mint a fenti listából is kiderült, ezeknek eddig sem a BFK beruházói szándéka volt az akadálya.
8. Maradtak nyitott kérdések még, vannak helyszínek, ahol az Eurovelo kerékpárút és a fasor együtt nem fér el, itt tovább tárgyalunk.
A ma megbeszélt változtatások átvezetését a BFK haladéktalanul elrendeli a tervezőnél. Bízunk benne, hogy a Főváros a ma megbeszéltek alapján hozzájárul az így módosult tervekhez és így elhárulhat az akadály az új villamosvonal engedélyezése elől, aminek a jóváhagyása immár 100 napja áll a Városházán és már eddig is ennyivel késleltette a villamosfejlesztés megvalósulását.
Ahogy főpolgármester úrnak adott válaszomban múlt héten is jeleztem, a BFK elkötelezett a megvalósítható, korszerű, Budapesthez méltó és a lehető legzöldebb tervek készítésére és annak ellenére is készen áll a kompromisszumkeresésre, hogy a Főváros vezetése által korábban delegált szakemberek minden eddigi tervet már a koncepcionális tervezés időszakától kezdődően jóváhagytak. Ez anélkül is így lett volna, hogy főpolgármester úr a nyilvánosságban üzeni meg kritikai észrevételeit, első ránézésre a kormányzat és a BFK felé címezve, de a gyakorlatban valójában nagyrészt a saját maga által felügyelt cégek és szolgáltatók által megfogalmazott korábbi előírásokkal szemben megfogalmazva kritikát.
A lényeg, hogy ma előrébb léptünk – bízom benne, hogy nem csak látszólag és rövidesen minden hiányzó fővárosi hozzájárulást megkapunk a mai egyeztetések nyomán pontosított tervek alapján ahhoz, hogy mihamarabb megépülhessen a Budai Fonódó villamoshálózat II. üteme a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakparton, a Pázmány Péter sétányon és a Dombóvári úton át a Budafoki útig.
A Budai Fonódó villamoshálózat fejlesztése az elmúlt évtized egyik legsikeresebb budapesti közlekedésfejlesztése, amelyre személyesen is büszke vagyok. A Szent Gellért tértől déli irányban történő folytatásáról a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában állapodott meg a Kormány és a Főváros, mely alapján Fürjes Balázs államtitkár javaslatát elfogadva az FKT úgy döntött, hogy a beruházást a Kormány átvállalja a Fővárostól. A tervek ezen megállapodás jegyében készültek el, teljes egészében a Kormány által a központi költségvetésből finanszírozva. A megállapodás alapján a BFK a tervezés első napjától bevonta a főpolgármester által delegált szakembereket a tervezésbe, akik korábban hozzájárultak a tervekhez.
Korábbi posztom a főpolgármesternek adott válaszommal itt:
Az októberben elkészült tervek és a korábbi lakossági fórum elérhető itt:”
Fotó: Vitézy Dávid, Facebook