Megérkeztünk, Schilling. Éppen az ilyesmit nem bírjátok ti haladárok, s éppen ezért fasisztázol – vállalhatatlanul ócska módon – már az első mondatodban. Mert a hozzád hasonló, kibillent lelkek számára minden, ami magyar, minden, ami a nemzeti érzületről, páratlanul színes történelmünkről szól, s mindaz, ami katartikusan felemelő, ami az előttünk itt járt nemzedékek nagyszerűségét ünnepli, az bántóan fájó, s kizárólag mucsaiság lehet csak, giccses árvalányhajazás...
A baj ott kezdődött, amikor félreértettétek azt a természetellenes marhaságot, hogy az esztétikai értelemben vett rútról be kell bizonyítani, hogy az a szép. Ezért is van az, hogy szemmel láthatóan teljesen mást jelent számotokra a művészet, s a katarzis, az arisztotelészi értelemben vett színházi és filmes »megtisztulás«, az úgynevezett »félelem és részvét«, amit a befogadó közönség a művészi produktum láttán érez.
Hogy nagyon leegyszerűsítsem: nekünk Dobó István esküje az Egri csillagokban, a Gladiátor, a Passió, a Rettenthetetlen című filmek torokszorító jelenetei, vagy mondjuk a Nemzeti Színház Vitéz lélek című előadása jelenti a valódi katartikus élményt.
A ti katarzisotok mi volna, Schilling? Netán a színpadon pohárba vizelés? Vagy az, amikor egyik nagyívű darabodban anyaszült meztelenül, egy szál falloszban hajkurászod kis számú közönséged tagjait, kezedben alkoholos filccel, azt követelve, írjanak bármelyik testrészedre üzenetet Orbán Viktornak?
Netán az, amikor hibbant feleséged – aki évtizedes »művészkarrierje« kapcsán kizárólag akkor volt képes egyetlen egyszer az országos sajtó hasábjaira keveredni, amikor Marton László rendezőt zaklatással vádolta – egyszerre két férfit elégített ki a színpadon, habteste minden részletét feltárva, a mazochisták legnagyobb örömére?
Ez volna a katarzis, Schilling? A művészet valódi értelme? Esetleg a Feketország című abnormális idiotizmusotok? Amelyben Lillád gumikesztyűs kézzel nyúlkál férfiak fenekében, majd ujját szereplőtársai orrába dugdossa? Vagy amikor decens nejed, Facebook videóiban Orbánt Hitlernek maszkírozva parodizálja, a tehetség hangyányi szikráját sem felvillantva?