Ez tette lehetővé a tanulóknak, hogy átlássák azokat a hazugságokat, amelyeknek az iskolában ki voltak téve. Amikor reformot követelve kivonultak az utcára, majd később hősiesen harcoltak a Vörös Hadsereg ellen, olyan generációs tudást hordoztak, amely arra sarkallta őket, hogy fellázadjanak az ellen, amiről tudták, hogy rossz. Bár az 1956-os forradalmat leverték, és a szabadság álmát elhamvasztották, a magyar szülők újra felvették gyermekeik pajzsaként és útmutatójaként betöltött szerepüket a folytatódó kommunista uralommal szemben. Amikor a rendszer a nyolcvanas évek végén kezdett összeomlani, a főiskolások és a magyar fiatalok ismét nagy szerepet játszottak a kommunista rendszer lebontásában, az 1989-es úgynevezett kerekasztal-beszélgetésekben és az 1990-es első demokratikus választásokon Magyarországon.
Az 1956-os példát és általában véve Magyarország kommunizmussal kapcsolatos tapasztalatait tanulmányozva némi reményt meríthetünk ebből az epizódból; még egy széles körben elterjedt, szervezett propagandakampány sem feltétlenül sikeres. Ennek a reménynek azonban együtt kell járnia annak tudatával, hogy a kommunista oktatási rendszer Magyarországon csak azért bukott meg, mert a családi nevelés sikeres volt.
Amíg teljes oktatási rendszerünket, az állami, a magán- és a főiskolai oktatást vissza nem hódítjuk a baloldali ideológia karmaiból, addig minden szülő feladata, hogy felkészítsen és felneveljen egy olyan nemzedéket, amely képes ellenállni a baloldali ideológia hatásainak. Kétségtelen tehát, hogy a szülők elkötelezettsége a gyermeknevelésben sokkal fontosabb, mint a kormányzó személye és az iskolaszék összetétele.
(Stephen Sholl a Mathias Corvinus Collegium vendégmunkatársa. Korábban a Magyar Nemzeti Emlékezet Bizottságának, a kommunizmus magyarországi hagyatékát vizsgáló független kutatóintézetnek volt munkatársa.)
Fotó: MTI Fotó: E. Várkonyi Péter