„A világ hirtelen tele lett gondolkodó lényekkel és a kultúránk nem illeszkedik ehhez, későn szóltak ugye.
A globális társadalom, amely most van születőben, szintén intelligens rendszernek tetszik, még fejlődése elején van, de már mutat jeleket, hogy kezdi a dolgot felfogni. Megjelentek a növényi alapú hamburgerek, a virslit évtizedek óta szójából csinálják, és már tömegtermelésre is készen állanak olyan sejtgyárak, amelyek a csirkecombhoz, rántottszelethez teljesen hasonló sejtkészítményeket képesek majd létrehozni. Bár a sejt is intelligens, de csak egy egészen picit, a bálnához képest.
...gondolj kedves olvasó a kutyákra. Akik szőrös gyerekek. Ezt nem én találtam ki, német kolléga, én csak népszerűsítem. Szóval a kutyák nem csak gondolkodnak, hanem kérdeznek, terveznek, barátságot ápolnak, utánoznak, ha megéri ellenségeket tartanak számon, játszanak, ápolnak, jeleznek, szólnak, munkát végeznek. Szóval ezernyi feladatot képesek ellátni, és bizonyára a nyájas is sok ilyen történetet hallott, olvasott. Tehát hangsúlyozom, a kutyák is gondolkodnak, igen jól, tehát intelligensek. És itt térek rá az írás címére. Lehet, hogy vannak elnyomott intelligenciák a mi felvilágosult, demokratikusnak mondott rendszerünkben?
Az ugye nyilvánvaló, hogy más embereket lehet elnyomni, rabszolgának tartani, bebörtönözni, megfosztani napi élelmétől, az utcára vetni, csicskásnak tartani. Ezt lehet, mert ezek mind emberek, és ha egyszer ezt megunják, fellázadnak, és majd egyezkednek elnyomóikkal, azok is emberek. Csak várni kell türelmesen.
Viszont a kutyák helyzete sokkal összetettebb. Melyik bíróság fogadna be egy vádiratot arról, hogy az alperes kutyáját rövid láncon tartotta, nem játszott vele, alultáplálta és többször gorombán említette az édesanyját?
Még nincs ilyen bíróság sajnos és még ennél is nagyobb probléma az, hogy az intelligencia, az emberé és a kutyáé is a születés után fejlődik ki. Akit születése után korán láncrakötnek elhanyagolnak, annak intelligenciája csak arra lesz elegendő, hogy a szörnyű körülmények közötti életét igyekezzen megtartani. Nincs játék, nincs foglalkozás, nincs munka, nincs fejlődés. Az elnyomás lehetősége és gyakori előfordulása nyilvánvaló. Mellesleg a csupasz gyerekekkel is éppen ez a helyzet. Az emberi mivolt csak egyik eleme az intelligenciának, a többi az egyedi fejlődésben alakul ki. Ha nincs intelligens környezet, elnyomott marad az intelligencia, akár szőrös, akár csupasz az illető.