A rockzene valahol mindig a lázadásról, a szabályok áthágásáról (is) szólt. Már a Beatles sem a konformizmust hirdette, pláne nem a Rolling Stones, de a hatvanas-hetvenes évek ideológiai forradalmai óta sem a beilleszkedés szimbóluma a gitárral kísért hangos rock. Ahogy a pop vagy a diszkó sem. Nyilván.
Sőt: ha az Amadeus című remek filmen keresztül ismerjük meg, egyértelmű, hogy a maga korában Mozart is némileg szembement az árral. Alighanem tényleg így volt. Ha valaki művészettel foglalkozik és közben zseni, vagy legalább hozzáértő, no meg dúl benne a exhibicionizmus, kisebb eséllyel lesz belőle konzervatív ikon. Legalábbis egyelőre. Persze az évtizedekkel ezelőtti gitárhősök alkotásai ma már akár tananyagnak is beillenek, a Led Zeppelin vagy a Pink Floyd dalait pedig inkább játszák a retrorádiók – ami, valljuk be, nem a fiatalok terepe.
Ettől függetlenül a könnyűzenei szcéna nagyjai között ma is számos értékes művész található, noha valójában új nem igazán van a nap alatt. Hiszen mondják: már az összes számot megírták, legfeljebb azokat lehet variálni.
Egyes sztárok továbbra is előszeretettel mutatják a középső ujjukat a világ felé,
amely világ egyébként már korántsem olyan társadalmi berendezkedésben él, mint a nagy elődök idején. Színes haj, szegecselt bőrdzseki vagy tetoválás – napjainkban ezek nem az extrém megjelenés, sokkal inkább az aktuális divat kellékei.
Nézzünk szembe vele: igazából nem nagyon maradt már mi ellen lázadni, Alice Coopertől nem akad ki a nagymama, sőt, már ő mesél az unokáknak a Kiss meg mondjuk David Bowie hőskoráról. Mímelni persze mindig lehet a dühöt és a felháborodást, s bár Billie Eilish lassan levetkőzi a szomorkás és öngyűlölő tini imázsát, azért a trendekkel szembeni kiállás a popkultúrában továbbra is megtalálhatja a maga művészeti eszközeit.
De mi van, ha a szabályokkal való szembehelyezkedés póza maga a fősodor, vagy éppen megrendelésre történik? Itt van nekünk a szebb napokat látott, éppen negyven éve, 1981-ben indult Music Television. A zenei csatorna
a tévé uralmának évtizedeiben zenekarokat, popikonokat emelt fel vagy hallgattatott el,
elképesztő befolyása volt, különösen a fiatal generációk zenei ízlésére. Akinek a videóklipjeit rotációban játszotta az MTV, szinte bizonyosan lemezmilliókat tudott értékesíteni, s a legnagyobb csarnokokba szervezhette a turnéit. Elég csak Prince-re vagy Michael Jacksonra gondolni.