Hátba támadták Magyarországot: példátlan lépést készített elő a Tusk-kabinet
Még a lengyelek is felháborodtak.
Az Európai Bizottság javaslata megnövelné a fűtési, illetve az üzemanyag árakat.
„Egyelőre az elmúlt évtized legsúlyosabb energiaválsága ellenére sem vonja vissza az Európai Bizottság az új kibocsátáskereskedelmi rendszer (ETS) bevezetésére irányuló javaslatát, amivel az autó- és lakástulajdonosokat adóztatná meg. A brüsszeli bürokraták nem készítettek tagállami szintű hatástanulmányokat, így az intézkedés áráról csak iparági becslésekből lehet következtetni. Az első ilyen számítások alapján Brüsszel terve egy magyar család számára évi 150 000 forint rezsiemelést jelentene. Márki-Zay Péter, a baloldal miniszterelnökjelöltje szerint »az ETS-rendszer, a kibocsátáskereskedelem kiváló módszer az energiaárak képzésére.« Ezzel szemben mi, a Fidesz képviselői kiállunk a magyar emberek mellett és nem fogjuk hagyni, hogy Brüsszel és a baloldal veszélybe sodorják a rezsicsökkentés eredményeit.
Az Európai Bizottság júliusban bemutatott, »Irány az 55%!« elnevezésű klímavédelmi intézkedéscsomagja részeként, egy új kibocsátáskereskedelmi rendszer (ETS) létrehozására tett javaslatot. Az új ETS Brüsszel elképzelései szerint a közúti közlekedésre és az épületekre terjedne ki, és a gyakorlatban az autó- és lakástulajdonosok károsanyag kibocsátásának megadóztatását jelentené. A brüsszeli bürokraták az uniós országok állam- és kormányfőinek többszöri felszólítása ellenére sem készítettek tagállami szintű hatástanulmányokat a javaslat polgárokra gyakorolt hatásáról. Ilyen módon egyelőre csak iparági becslésekből lehet következtetni, hogy a magyar családokra mekkora terhet róna Brüsszel terve.
Az első ilyen számítások alapján kijelenthető, hogy az Európai Bizottság javaslata megnövelné a fűtési, illetve az üzemanyag árakat. A klímaadó a lakossági gázárat kilowatt óránként 7,9 forinttal (2,2 eurócenttel) emelné meg. A magyar háztartások átlagosan évi 1 088 m3 földgázt fogyasztanak, ami 11 750 kWh-nak felel meg. Brüsszel klímaadója így évi mintegy 93 000 forinttal emelné meg egy átlagos magyar család rezsiszámláját. Az iparági becslések szerint az új ETS-rendszer az üzemanyagok jövedéki adójának mértékét 68%-kal növelné. Ez a jelenlegi, átlagosan 115 forintos jövedéki adót további 78 forinttal emelné literenként. A 4,6 milliós magyar gépjármű állomány éves szinten 3,6 milliárd liter gázolajat, illetve dízelt fogyaszt. Az egy járműre eső éves fogyasztás 784 liter, azaz átlagosan járművenként 61 300 forint többletköltség keletkezne. A személyautók alacsonyabb fogyasztása miatt nagy biztonsággal kijelenthető, hogy az autótulajdonosok számára az új ETS évente mintegy 53-55 000 forinttal növelné meg a benzinszámlát. Ez összesen csaknem évi 150 000 forintos rezsiemelést jelentene.
A magyar baloldal teljes mértékben kiszolgálná az Európai Bizottság törekvéseit és az emberekkel fizettetné meg a zöld átállást. Miniszterelnökjelöltjük, Márki-Zay Péter, ostobaságnak tartja a rezsicsökkentést. Márki-Zay hitet tett a brüsszeli bürokraták energiapolitikája mellett is – »úgy gondolom, hogy egy kiváló módszer az ETS-rendszer, a kvótakereskedelem az energiaárak képzésére« – jelentette ki a baloldali politikus. Álláspontja teljes mértékben egyezik legfőbb szövetségesével, a Gyurcsány Ferenc-fémjelezte Demokratikus Koalícióval. A DK-s Molnár Csaba már 2020 decemberében azt követelte az Európai Parlamentben, hogy a földgázzal fűtő emberek fizessék meg szén-dioxid kibocsátásuk költségét.
A magyar kormány és a Fidesz-KDNP határozottan ellenzi az ilyen terveket. Az elmúlt évekhez hasonlóan most is kiállunk a magyar emberek és az alacsony energiaárak mellett. Nem hagyjuk, hogy a brüsszeli bürokraták és a baloldali politikusok veszélybe sodorják a rezsicsökkentés eredményeit, lerombolják a középosztályt és szétverjék az európai gazdaságot!”
A szerzők a Fidesz európai parlamenti képviselői