A trollkurzus egyre nyomasztóbb magyarországi uralma nem önmagában álló jelenség, hanem a szélsőségeket kiélező globális weimarizálódás tágabb kontextusába illeszkedik, melyhez azonban nem pusztán szélsőséges világnézetek tartoznak, de az a nagytőke is, amely befektet a politikába, hogy piachoz, szubvenciókhoz és megrendelésekhez jusson. A mártírkurzus szoros szövetségben a mutinacionális részvénytársaságokkal maga is jelen van az Európa-bajnokságon, hogy a neki tetsző identitáspolitika tüzét szítsa fel a nemzeti öntudattól izzó stadionokban. Az elfogadásra szólító antirasszista üzenetek kapcsán évtizedek óta konszenzus uralkodik a futballpályákon – át kellett hát emelni az Egyesült Államokból a Black Lives Matter-mozgalom szimbolikus gesztusát, a térdelést, hisz borítékolható volt, hogy ez konfliktust szít majd. A térdelés ugyanis nem pusztán antirasszista üzenettel bír: aki érzékeny erre, könnyen beleláthatja a Black Lives Matter-mozgalomhoz tartozó szélsőséges erőszakot, fehérellenességet, antiszemitizmust, az eltörlés kultúráját és a kritikai fajelméletet is. Kétséges, hogy a szivárvány színeit felöltő céglogók mennyire érzékenyítenek a homoszexuálisok, leszbikusok, biszexuálisok és transzneműek elfogadására, az viszont biztos, hogy hatékonyan érzéketlenítenek az iránt, ahogy a multinacionális óriásvállalatok a politikát szervező idenitások energiáit marketingerőműveikben tovább duzzasztják, hogy azokból profitot sajtoljanak, s hogy a társadalmi diskurzust a munka és a tőke, a környezet és a tőke meg az emberi jogok és a tőke relációiból olyan kultúrharcos medrekbe csatornázzák, amelyekhez semmi közük, s amelyek kapcsán így soha nem is vetődhet fel a felelősségük.
A szivárványos céglogók kifejezetten és csakis a nyugati civilizációnak szólnak, ahol a fogyasztók többsége eleve elfogadáspárti, s ahol ez így sem üzleti, sem politikai kockázattal nem jár. A Coca-Cola sem vállalt kockázatot a hitleri Németországban forgalmazott náci kólával, a Fantával, ahogy az sem meglepő, hogy a Közel-Keleten már nem olyan fontos a multinacionális nagyvállalatoknak az autók meg a banki szolgáltatások hirdetéseit LMBT-szimbólumokba csomagolni.A világ gyorsan és elsöprő erővel polarizálódik. A maga absztrakt erkölcsét, a maga őrjöngve előadott, intoleráns és képmutató diktátumait mindkét kurzus megfellebbezhetetlen erőszakkal érvényesíti, hogy ezen a meccsen senki ne lehessen többé semleges néző. Le kell térdeltetni azoknak az államoknak a labdarúgóit is, amelyek soha nem vettek részt sem a rabszolgakereskedelemben, sem a rabszolgatartásban, a válogatottak pedig többé nem nemzetek, hanem cinikus, tekintélyuralmú rezsimek és a maguk vérző szívét hirdető szivárványállamok sikeréért kell, hogy küzdjenek a futballpályákon. A sport már megint a háború előjátéka, akárcsak az 1936-os berlini olimpián. Az egymással viaskodó narratívák egyre szélsőségesebbek, képviselőik pedig egyre süketebbek a másik fél igazságaira. Túl rég volt háború, a nagyszülők történetei pedig egyre kevésbé rettentik el az ingerült unokákat, akik nagyobb érvényt akarnak az életüknek annál, mint amit egy doboz szénsavas üdítőital vagy egy előnyös mobil-tarifacsomag megadhat. A történelem 1989-ben megtorpant, s azóta egyre növekvő erővel követel tétet magának – azt pedig túl kevesen értik, hogy ezért a tétért előbb vagy utóbb a vérükkel fizetnek majd.”