A második jelző, ami eszembe jut, az a megosztottság, azaz a magyar társadalom ‒ politikai szempontból ‒ végletesen megosztott és polarizált közösség. Azon is gondolkodni szoktam, hogy ezt a szekértáborokba rendeződő társadalmat egyáltalán mi tartja még egyáltalán össze a kényszeren és a megszokáson kívül. Nyilván a nyelv, de a megszenvedett közös sors és a kultúra már csak erős megszorítással, a történeti emlékezet pedig még ennél is kevésbé. Míg az első jellemvonásra nincsenek végleges történészi-politológusi válaszaim, csupán sejtéseim vagy megérzéseim (az állandó túlélési kényszer miatt az egyéni utak keresése, a közösségi siker hiánya ‒ lásd elbukott forradalmaink, felkeléseink sorsa stb.), a második okait pontosabban ismerem, erre talán sokkal jobban tudok válaszolni, mivel ezzel történészként elég sokat foglalkoztam.
A harmadik jelző, és ez se lesz rózsaszín, továbbá számomra ez a legriasztóbb, merthogy azt gondolom, hogy jelenleg a magyar esetében alapvetően egy gyűlölködő és irigy társadalomról van szó. Ez mélyen összefügg az előbb említett megosztottsággal, valamint azzal, hogy a politikai és intellektuális elitek folyamatosan hergelik és elbizonytalanítják az erre egyébként is hajlamos társadalmat, anélkül, hogy tudatában lennének annak, mit is okoznak ezzel valójában, és ahelyett, hogy segítséget nyújtanának neki. Szerencsére sokan vannak ‒ és azt remélem, a jövőben még sokkal többen lesznek ‒ azok, akik felismerik ezt az igazán pusztító veszélyt, azaz még több, a közösségükért tenni akaró, környezetüket csinosító, helyi érdekeiket megvédeni akaró lokálpatrióta terem. A gyűlöletspirálba könnyen belökhető egy társadalom, de abból kijönni annál nehezebb.”