Mielőtt bármibe is belekezdenénk, célszerű feltenni azt a kérdést, hogy a mai időkben (covid idején) egyáltalán mi szükség van egymástól nagyon eltérő rendszerek összehasonlítására, netalán közöttük felszínes analógiák felállítására? Miért is nem foglalkozik a szerző – kérdezhetné valaki – csak a mai korral, azon belül is a politikai helyzettel, azon belül pedig a vírusválsággal. Elvégre mégis csak ez a ma a sorsdöntő kérdés.
Valóban kell indoklás, s nem is csak a most következő írásommal kapcsolatban. Hanem azzal a szemléletmóddal kapcsolatban, amelyet általában alkalmazok. Merthogy valóban az a „szokásom”, hogy összehasonlítok korokat és ebből igyekszem következtetéseket levonni. Megtehetném persze, hogy csak a mai korról beszélek. És meg is teszem, nem is kevésszer. De tény, hogy izgatnak a folytonosságok.
Egyértelmű számomra, hogy a mai Magyarország számos vonásában emlékeztet a régebbi magyar rendszerekre.
Ezeket a hasonlóságokat pedig nagyon is célszerű megmutatni.
De van még egy okom egy ilyenfajta „összehasonlító” szemléletre. Ez pedig az, hogy azt vettem észre, hogy az elmúlt években fokról fokra csökken az olyan kísérletek száma, amelyek a mai Magyarország vizsgálatában tágabb nézőpontot követnek. A politikai közélet permanens kampányai megteszik hatásukat a politikáról való gondolkodásra: a politikai gondolkodás főáramai is a napi fejleményekhez kapcsolódnak. Amikor még nem volt covid, akkor még csak a kormány-ellenzék napi küzdelmekhez; amióta van covid, az óta a kormány-ellenzék küzdelemhez – megspékelve a kormány-ellenzék „vírusküzdelmével”. És szinte a napi küzdelmek leírásában ki is merül a politikáról szóló elemzés is. Ami szerintem nem szerencsés.
*
Ezért is próbálok ezúttal egy újabb dimenziót behozni a gondolkodásunkba, s ez a 20. századi magyar politikai rendszerek egy zavarba ejtő hasonlósága:
a rendszerek indulásakor megfogalmazott – hogy úgy mondjam – „tervezett” ideiglenessége.
Nézzük csak meg a Horthy-korszak indulását! A kormányzóválasztásról szóló törvényben, 1920-ban, a következőt olvashatjuk: „A nemzetgyűlés addig, amíg az államfői hatalom gyakorlásának mikéntjét véglegesen rendezi és ennek alapján az államfő tisztét tényleg átveszi, az államfői teendők ideiglenes ellátására a magyar állampolgárok közül titkos szavazással kormányzót választ."