Pressman már az amerikaiaknak is irtó ciki volt: a lehetséges utódja mindent helyreállítana
„Az amerikai nép nevében bocsánatot kérek ezért a viselkedésért” – mondta Bryan E. Leib.
Ez nagyon rossz irány, nem az ágazat jövőjének szól. Őt és a hozzá hasonló, nagy tudású szakembereket maximálisan támogatni kell. Interjú.
Azok a tanárok, akik elhagyták a Filmintézetet, nem fognak hiányozni? Enyedi Ildikó például.
Nem az egyetem vesztette el a tanárokat. Az egyetem kapuja nyitva áll számukra is, hogy jöjjenek és tanítsanak. Nyitottabb, szabadabb forma jön, ami gazdaságilag megalapozottabb. Nemrég meghívtak a Duna Televízió egykori épületében felépített új filmes campus megtekintésére, ami fantasztikus oktatási helyszín. Olyan filmes stúdiója lett az egyetemnek, ami korábban sosem volt. Filmes és televíziós utómunkaeszközök állnak rendelkezésre, egy jól felszerelt campus jön létre a 21. századi igényeknek megfelelően. Ez az ágazat elképesztő tempóban fejlődik, ennek meg kell felelni az oktatási rendszeren belül is.
Ön jelentette be: Koltai Lajos Oscar-díjra jelölt, világhírű operatőr is tanítani fog az egyetemen. Miért fontos a diákoknak az ő személye?
Koltai Lajos az egyik legnagyobb tudású magyar filmes szakember és művész: azon ritka emberek közé tartozik, akik operatőrként és rendezőként is letették a névjegyüket. Ha olyan nagy tudású és nemzetközi elismertségű alkotó, mint ő, úgy dönt, hogy a tudását átadja a következő generációnak, azt üdvözölni kell. Én nagyon méltatlannak tartom az őt célzó támadásokat.
Gyengíteni szeretnék, elérni, hogy lépjen vissza?
Igen, de ez nagyon rossz irány, nem az ágazat jövőjének szól. Őt és a hozzá hasonló, nagy tudású szakembereket maximálisan támogatni kell.
Az egyetem modellváltása ellenében kialakult tüntetéssorozat már rég nem az ágazatról szól, inkább politikai vita, nem?
Én viszont a filmiparral szeretnék foglalkozni, ezt minden fórumon el is mondom. Ez nem a politika terepe. Az első perctől fogva abba az irányba törekedtünk, hogy tárgyaljunk az álláspontokról és a célokról, mert a szakmánk jövője a tét, ez közös ügy. Érdekes, hogy informális szinten mi beszélünk egymással. Döbbenetes volt látni, hogy ez nem tudott formálissá válni. Kicsit életidegen is, mert ez nem a filmezésről, se nem az oktatásról szól.
Számomra az ágazat fejlesztése a legfőbb kérdés. Vegyük észre, hogy 120 éves a magyar film, ami elképesztő érték. Fedezzük fel, hogy ezt miként tudjuk fejleszteni, gazdagítani. Az évfordulóra a Ludwig Múzeummal közösen Nagylátószög címmel az elmúlt 120 év filmes referenciáiból kiállítást szervezünk, de távlati tervünk a Magyar Mozgókép Múzeum létrehozása. Elképesztően gazdag az örökség, és mindig a nagy mesterek adták tovább a filmes tudást az ifjaknak. Nemcsak a rendezők, operatőrök, ha úgy tetszik, a "vonal feletti" alkotók, hanem a szakma összes szereplője. Itt egy nemzetközi produkció a kiváló és lelkes szakembergárda miatt is örömmel forgat. Itt volt nemrég Joseph M. Caracciolo Jr., a Dűne világhírű producere. Elmondta, hogy imád hozzánk járni, itt dolgozni. A Nemzeti Filmintézet komoly programmal támogatja az oktatást, úgy a felsőfokú oktatást, mint a szakemberképzést. Ezeknek együtt kell működnie. Az SZFE a láncolat fontos eleme, alapvető, hogy az ágazat érdekeit képviselje. Azt szeretnénk, ha az ott tanulók minél boldogabb résztvevői lennének a fejlesztésnek.