Megmenekül a 137 éves kelenföldi indóház

2021. február 10. 15:13

Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével új múzeumi kiállítóhely jön létre.

2021. február 10. 15:13
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Facebook

„A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, az épület múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét.

A Kormány kedden este megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését és a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán rendelkezett az építési engedélyezésról, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról.

Az állomásépület teljes felújítása és bővítése révén egy új múzeumi kiállítóhely jön létre, melyben vasúttörténeit kiállítás létesül., A kiállítás fő attrakciója a kiállítást kiegészítő terepasztal lesz. A terepasztal a korábban az Andrássy úti Krausz-palotában kiállított Miniversum kiállítás részét képezte. 

A Kelenföld indóház legfőbb attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd.

Az épület környezetében a 41-49-es villamosok jelenlegi végállomásában elbontják a bódékat, és vasúti tematikájú játszókert valamint vetítésra is alkalmas terasz alakul ki.  Az épülethez modern bővítmény épül a sínek felé eső homlokzaton, mely kilátópontként, amolyan »trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal« bővíti az épületet a vasút felé. A tervek szerint az épületben egy bisztró is helyet kap.

Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.

Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják. 

A Közlekedési Múzeum az építész stúdiót bízta meg az építészeti tervek elkészítésével, akik az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett azt az új funkcióknak megfelelő kortárs építészettel is kiegészítik.

A Közlekedési Múzeum azt kéri, hogy akinek van régi képeslapja, fényképe, egyéb tárgyi emléke, története, ami Kelenföldhöz kapcsolódik, és szívesen megosztaná másokkal is, jelentkezzen a [email protected] email címen,illetve töltse ki a a http://kelenfold.kozlekedesimuzeum.hu honlapon található kérdőívet. 

A kiállítási tartalom tervezését a Közlekedési Múzeum megkezdte, a következő hónapokban a részletek kidolgozása zajlik. A Kelenföldi pályaudvar mint városi és vasúti tér biztosan meghatározó szerepet kap majd a tematikában, ahol nem csak a vasút történeti szerepét, múltját, jelenét, jövőjét kívánja a Múzeum bemutatni, hanem a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is.

Ezért a Közlekedési Múzeum arra biztat mindenkit, hogy járuljon hozzá a Kelenföldi indóház újjászületéséhez. Akinek van régi képeslapja, fényképe, egyéb tárgyi emléke, története, ami Kelenföldhöz kapcsolódik, és szívesen megosztaná másokkal is, jelentkezzen a [email protected] email címen.

Kérünk továbbá mindenkit, hogy segítse munkánkat a http://kelenfold.kozlekedesimuzeum.hu honlapon található kérdőív kitöltésével, ahol lehetőség lesz további javaslatok megfogalmazására, például a tervezett rendezvényekkel, a kisgyerekeseknek szóló programokkal, vagy épp a bisztró kínálatával kapcsolatban.

2019 őszén jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hoffmann Tamás, Újbuda akkori polgármestere, hogy a Közlekedési Múzeum mentheti meg az állomásépületet. Az akkor létrejött megállapodás nyomán 2020-ban a Miniszterelnökség 100 millió forinttal,

Újbuda önkormányzata – az előző kerületvezetés által tett ígéretet betartva – 20 millió forinttal támogatta a tervezést és a beruházás előkészítését. Az elkészült tervek elnyerték az újbudai önkormányzat támogatását, miután a Múzeum bemutatta a koncepciót Dr. László Imre polgármesternek és a kerület vezetésének. A Kelenföld indóház megmentését és az elkészült terveket Simicskó István, a kerület országgyűlési képviselője is támogatásáról biztosította. Köszönjük a támogatást mindannyiuknak!

A munkát folytatjuk, a tartalomfejlesztésen túl az építési engedélyezés és a kivitelezési közbeszerzés kiírása áll előttünk, hogy mihamarabb megindulhasson Budapest egyik legrégebbi vasúti emlékének megmentése”.

Látványtervek: Közlekedési Múzeum / Építész Studió

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brekker
2021. február 10. 20:42
Retrográd a közös végállomás! Zöld város, gyalogolni jó!
Európai téridő
2021. február 10. 17:26
És mikor küldik el a sunyiba a belső Somogyi lakosokat, akik tiltakoznak a villamos visszaépítése ellen, nehogy már a 19-49-es villamosnak és az 1-esnek közös végállomása lehessen?
ousiv
2021. február 10. 17:20
fingóház
Hannibal
2021. február 10. 16:26
Ideje volt kezdeni vele valamit, Budapest egyik szégyenfoltja két évtizede minimum.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!