Gázolt a villamos, mentőket kellett hívni
Embert gázolt a villamos Budapest II. kerületében.
Budapest zöldfelületeinek bővítése elemi fontosságú.
„2020 szokatlan év volt, sok számítást keresztülhúzott a járvány, de a hosszú távú céljainkban, a közösségi közlekedés fejlesztésében, a városi levegőminőség javításában és a klímavédelemben, az átgondolt, hosszú távú terveken alapuló fejlesztések szükségszerűségében inkább csak megerősítést adott ez a válság és a gazdaság helyreállításának szükségessége. Ennek jegyében dolgoztuk végig az évet kollégáimmal a Budapest Fejlesztési Központban. Igyekeztem a fejleményekről folyamatosan beszámolni, köszönöm az egész éves figyelmeteket: a Facebook statisztikája szerint közel 2 millió alkalommal jutott el hozzátok valamelyik posztom az év során.
Idén év elején kaptam a megtisztelő feladatot és felkérést Gulyás Gergely minisztertől és Fürjes Balázs államtitkártól, hogy vezessem az idén februárban létrejött Budapest Fejlesztési Központot. Azonnal munkához is láttunk és azonosítottuk a legfontosabb területeket, melyek közül a budapesti és elővárosi közlekedés fejlesztésének ügye természetesen kiemelkedett, hisz a közlekedés jelenti a régióban élő 3 millió ember számára a legfontosabb mindennapi problémát.
Nem csoda, hogy a közlekedés van fókuszban: hisz míg Budapesten tízből hatan közösségi közlekedéssel járnak, az agglomerációból ingázók közül tízből hatan autóznak és ez okozza a régió talán legtöbbeket érintő problémáját, dugókat, légszennyezést. Ezen változtatnunk kell, a régió gazdasági versenyképessége, a klímavédelem és egyáltalán, a dugókban elvesztegetett idő miatt is. Épp ezért számos nagy fejlesztésnek láttunk neki, tudva, hogy jelentős vasúti és hévfejlesztések sok esetben évtizedekre szólnak és éppen ezért sok bizonytalansággal járnak ekkora beruházások. De mikor kezdjünk bele, ha nem most? A járvány utáni helyreállítás jegyében több európai uniós fejlesztési forrás várható Magyarország számára és a vasút fejlesztésére, mint bármikor korábban. A klímaváltozás - bár a járvány évében lekerült a címlapokról átmenetileg - de a következő évtizedek legnagyobb kihívása az emberiség számára, hazánkban pedig a közlekedés zöldítése és a vasút fejlesztése nélkül a klímacélok elérése lehetetlen. Budapest és a főváros körüli régió lakosságszáma pedig egyre csak nő, ezzel a közlekedési problémák is súlyosbodnak. Ha nem fektetünk a kötöttpályás közlekedésbe most, ha nem kezdjük el az előttünk álló évtized fejlesztéseit teljes gőzzel előkészíteni most, akkor 2030-ra sem tudunk változtatni az egyre csak növekvő autóáradaton az agglomerációból Budapestre.
A részvételiségre új hangsúlyt helyeztünk, több fejlesztés tervezése során megkérdeztük az érintetteket, bevontuk az önkormányzatok mellett az utasokat, parkhasználókat is a tervezésbe. Ezt így tervezzük 2021-ben is.
Engedjétek meg, hogy rövid státuszjelentést adjak ebben a galáriában arról, melyik közlekedési projekttel hol tartunk így 2020 végén.
A BFK természetesen számos más fejlesztésen is dolgozik: az új csepeli közpark és a Gellért-hegyi közpark megújításának tervezését 2021-ben kezdjük, zajlik a tervezés a városmajori közpark megújítására - hisz Budapest zöldfelületeinek bővítése elemi fontosságú. Jelenleg is folyik az építészeti tervpályázatunk a Nagyvásártelep megújítására, dolgozunk az új Pázmány egyetemi campus tervezésén és sok más kiemelt budapesti fejlesztésen is.
Köszönöm minden érdeklődőnek, a részvételiségi kérdőíveket kitöltőknek és az inkább csak kommentelőknek, a hangosan támogatóknak vagy épp a hangosan ellenzőknek az egész éves figyelmet az izgalmas projektek iránt, kollégáimnak a járvány ellenére a megállás nélküli egész éves munkát, s a partnereinknek, a minisztériumok, az önkormányzatok, NIF, a MÁV, a MÁV HÉV, a Budapest Közút, a BKK, a BKV, a tervezőcégek és mérnökszervezetek vezetőinek és munkatársainak az egész éves támogatást.
Boldog Új Évet mindenkinek, 2021-ben folytatjuk!”