A polgári kormány egyik első és legfőbb célkitűzése 2010 után a helyi önkormányzatok működőképességének helyreállítása volt. Ennek keretében 2011 és 2014 között összesen több mint 1300 milliárd forint adósságtehertől szabadítottuk meg az önkormányzatokat, emellett újrarajzoltuk az állami és az önkormányzati feladatok rendszerét, feladatfinanszírozást és adósságféket vezettünk be, továbbá azóta soha nem látott mértékű hazai fejlesztési forrásokat kaptak a magyar települések, míg a Magyarország számára rendelkezésre álló uniós források folyamatosan bővülnek (s a most megkötött uniós megállapodásoknak köszönhetően a következő években tovább fognak bővülni). Az ország jó gazdasági teljesítményének, az elmúlt években tapasztalt robosztus GDP-növekedésnek, az alacsony mértékű munkanélküliségnek, az egyre kedvezőbbé váló beruházási környezetnek köszönhető gazdasági teljesítménynövekedésnek a következtében pedig – bárminemű adóemelés nélkül! – a helyi adóbevételek majdnem 1000 milliárd forintra nőttek, vagyis az önkormányzati szektor adóemelés nélkül 80%-os bevételnövekedést tudott elkönyvelni. Nyilván ezektől a tényektől nem független, hogy míg 2010-ben az önkormányzatok kezében lévő állampapír-állomány csupán 18,7 milliárd forint volt, 2020 szeptemberében ugyanez 270 milliárd forintra rúgott, az önkormányzatok pénzeszközei pedig 2010-ben 364,9 milliárd forintot tettek ki, innen 2020 szeptemberére közel 1457 milliárd forintra nőttek.
Gödöllő helyzetéről érdemes külön is szót ejteni. Az Ön által irányított várostól az állam a 2011 és 2014 között lezajlott adósságkonszolidáció során 7,8 milliárd forint adósságot vállalt át, továbbá az elmúlt tíz évben a hazánknak járó uniós forrásokból közel 33 milliárd forintnyi fejlesztés valósult meg a városban. Gödöllő helyi adóbevétele 3,5 milliárd forintot tett ki 2020 novemberéig, ugyanez a mutató 2010-ben még csupán 2,8 milliárd forint volt, így az emelkedés több mint 25%-os. 2020-ban az Ön által vezetett város pénzeszközei 3,6 milliárd forintra rúgtak, ennek teljes egésze kereskedelmi banki számlán volt található, a város továbbá 1,2 milliárd forint állampapír állománnyal is rendelkezik. Mindezek alapján nagy örömmel állapíthatjuk meg, hogy Gödöllő kivételesen jó pénzügyi, gazdasági helyzetben lévő, magas adóerő-képességű település.
Ezen a ponton szeretném a koronavírus-járvány okozta különleges körülményekre újra ráirányítani a figyelmét. Kérem, engedje meg, hogy korábbi levelemben foglaltakat ne ismételjem meg, de néhány megállapítást mégis újra alá kell húznom: a járványügyi védekezésből és a terhek elosztásából az egész társadalomnak, a gazdasági élet minden szereplőjének és a magyar államnak – benne a kormányzati és az önkormányzati szektornak – is ki kell vennie a részét. Az emberi élet és egészség védelme mellett ez legfőképpen munkahelyek megvédését és újak teremtését jelenti. Ehhez pedig az út a legtöbb embernek munkát adó magyar kis- és közepes vállalkozások terheinek mérséklésén, így az iparűzési adó csökkentésén keresztül is vezet. Mindez a helyi szintű gazdaság- és munkahelyvédelem fontos pillére, ugyanis a kis- és közepes vállalkozások azok, amelyek hazánk gazdaságának egyik legfontosabb motorjai, és amelyek a legtöbb munkahelyet teremtik a magyar emberek számára. Ön szkeptikus hangot ütött meg azzal kapcsolatban, hogy az iparűzésiadó-csökkentés érdemi segítség-e a vállalkozásoknak. Engedje meg, hogy ezzel kapcsolatban egy kisvállalkozó hozzám eljutott véleményét idézzem; ő úgy fogalmazott, hogy aki szerint ez nem segítség, az soha életében nem vállalkozott. Érzek egy elég komoly logikai ellentmondást is abban, hogy miközben az Ön állítása szerint ez az adókönnyítés alkalmas arra, hogy ellehetetlenítse a teljes önkormányzati szektort, nem alkalmas arra, hogy a járvány gazdasági hatásaival küzdő magyar kkv-szektor számára érdemi segítséget nyújtson. Kérem, hogy segítsen nekem ennek az ellentmondásnak a feloldásában!
Ami a szolidaritás kérdését illeti: 2020-ban a 135 gazdagabb önkormányzat 58,1 milliárd forintot adott a kevésbé tehetős önkormányzatoknak. Ez a rendszer ráadásul évek óta így van, senki sem tiltakozott, senki sem beszélt Sopron- vagy Debrecen-adóról. Egyedül Budapest jelenlegi vezetése és néhány baloldali pártpolitikus által vezetett város az, amely nem akart szolidaritást vállalni a többi magyar településsel. A többi jobboldali, baloldali és független településvezetőnek ezzel, s ebbe beleértem a számítási rendszer 2021-es megváltozását is, komoly problémája nem volt. Ennyit talán elég is a szakmai érvek megalapozottságáról mondani.
Magyarország Kormányának továbbra is az az álláspontja, hogy válságban nem adót kell emelni, hanem éppen ellenkezőleg: az emberek és a vállalkozások terheit kell csökkenteni. Elképesztő és elkeserítő, hogy Ön és baloldali szövetségesei szerint ez nem így van: folyamatosan hallunk adó- és díjemelési terveikről, amelyekkel mind a koronavírus-járvány miatt egyébként is nehéz helyzetbe került magyar emberek és vállalkozások helyzetét nehezítenék tovább, miközben – mint a fenti levezetés is mutatja – településeik költségvetése stabil, illetve a kormányzati támogatás jelentős és kiszámítható, ellentétben a korábbi válság időszakával. Kérem fogadja el, hogy koronavírus-járvány miatti gazdasági nehézségek közepette egy felelős Kormány adó- vagy díjemelésekhez nem asszisztálhat!