Nyitókép: Trump-támogató feketék
„A fajközi fehérség (multiracial whiteness) elképzelése a fehérséget politikai színként értelmezi, nem csak szimpla faji identitásnak – egy diszkriminatív világlátásnak, melyben a szabadság és hovatartozás érzését mások dehumanizációja és üldözése teremti meg” – írja a The Washington Postban Cristina Beltrán New York-i történelemprofesszor.
Miért írja ezt Beltrán? Azért, mert a Capitoliumnál pár hete Trump mellett tüntető tömeget nehéz volna a fehér felsőbbrendűség hívének beállítani pusztán bőrszín alapján, hiszen egyértelműen nem csak fehérek voltak jelen és tüntettek Trumpért. Sőt: a 35 év alatti hispánok és feketék egyharmada Trumpra szavazott novemberben, ahogy az egész hispán és fekete népesség körében is kicsivel növelni tudta támogatását a leköszönt elnök.
A baloldalon, főleg a megvilágosult (woke), posztmodern szélsőbaldalon elterjedt szokás, hogy
ha valóság cáfolja az elméletet, akkor nem az elméletet igazítják a valósághoz, hanem fordítva.
Magyarán megpróbálják nyakatekert hülyeségekkel kimagyarázni, miért volt mégis igazuk: „Hogy megértsük Trump támogatását, a fajközi fehérség fogalmában kell gondolkodnunk” – írja Beltrán.
Ilyen a fajközi fehérség és a fehér mint politikai szín értelmezése is. Persze értjük, miről van szó: a fehérség mint szimbólum és metafora felhasználásáról. De azért mégis erősen önellentmondásosnak tűnik Beltrán szemlélete.
Nézzük, hogy is alakult a baloldal szemlélete a felszabadítani kívánt rétegekkel kapcsolatban! A hatvanas években Martin Luther Kingék a „színvak” társadalomért és államért küzdöttek, hogy a feketéket ne nyomják el csak azért, mert feketék,
és az egyéni tehetség, egyéni szorgalom, egyéni erőfeszítés, az egyéni jellem számítson. Hála az égnek, sikerrel jártak.
Ezért küzdött a feminizmus is a nők ügyében. Ekkor a csoportjellemzők szerinti igazságtalan diszkrimináció alól kellett felszabadítani a feketéket az egyéni kiteljesedés kedvéért.
Nem mellesleg ekkoriban az volt a mondás, hogy a „faj” valójában tudománytalan fogalom, mivel pontosan nem határozható meg, főleg nem határozhatóak meg a határai, mivel sok a „több fajtól” származó ember. Magyarán a faj túl homogén kategóriának számított, meg hát a dekonstruktőrök előszeretettel hangsúlyozták, hogy genetikailag sem stimmel sem a faj, sem a nemzet, sem a nép elképzelése, és mindezeket elnyomó társadalmi konstrukcióknak minősítették, mondván, csak az egyén van, minden más bizonytalan és képlékeny.
Majd változott az agenda, és az új magyarázat szerint a feketék mégis el vannak nyomva még így is (és még sok mindenki más), és mégis a csoportjellemzők számítanak, elsősorban a bőrszín. Ez lett az identitáspolitika. Egy fehér színész ne játsszon feketét, heteroszexuális homoszexuálist vagy transzot, mert úgymond nem érti – de persze fekete játszhat fehéret, szóval a dolog fordítva nem áll.
Bizonyára azért – standpoint theory –, mert az elnyomottak értik az elnyomó többséget, de az elnyomó többség nem érti az elnyomott kisebbségeket. Szóval
minden lett a bőrszín és más hardverjellemzők
– már csak azért is, mert e szemlélet szerint a személyiség társadalmi konstrukció, egyéni érdemek pedig nincsenek, csak vakszerencse és privilégiumok.
Ettől kezdve az egyén a felszabadulást csak csoportosan élheti meg. Igen ám, de miközben a bőrszín a minden, és minden más semmi, aközben itt van egy csomó fekete meg hispán, akik Trumpra szavaznak – ez nem járja. Az nem lehet, hogy Trump mégsem híve a fehér felsőbbrendűségnek, akárhogy is bizonygatja, így új magyarázatot kell keresni.
Nosza, csináljunk a bőrszínből eszmét, normát, szimbólumot! A fehér az elnyomás jelképe, a fekete az elnyomottaké és a felszabadulásé. A bőrszín ettől kezdve nem hardverjellemző, hanem szoftverjellemző. Aki fehérként próbál eltérni a fehérség ideájától, annak megsimogatjuk a buksiját, feltéve, ha posztmodern flagellánsként állandóan ostorozza saját magát. A fehérsége meghatározza teljes mértékben, de ha ezt elismeri nap mint nap, akkor jöhet szolgaszemélyzetnek.
A feketéket is abszolút meghatározza a bőrszíne, és e meghatározottság alapján szükségszerűen kötelessége volna részt venni az identitáspolitikai felszabadító háborúban és elfogadni annak szemléletét.
De mi van, ha egy fekete a fehérekhez kötött elképzelésekkel ért egyet?
Ekkor bizonyosan nem cselekszik szabad emberként, és ekkor nem arról van szó, hogy elnyomott kisebbségiként az ő látásmódja gazdagabb az elnyomókénál, hanem arról, hogy igazodott az elnyomókhoz. Bizonyára nem tehet róla, mert hamis tudata van, „beszopta”, agymosáson esett át.
A marxi „hamis tudat” eredetileg az elnyomottakra vonatkozott, akik magukévá tették az elnyomók ideológiáját. A „standpoint theory” megfordítja ezt: az elnyomóké a hamis tudat, mivel a szemléletük egysíkú. Az identitáspolitika viszont egyszerre játssza ki mindkét kártyát: ha kisebbségi vagy és egyetértesz vele, szemléleted helyes és sokrétű; ha nem értesz vele egyet, hamis tudatod van, átvetted az elnyomók hamis tudatát.
A bőrszín tehát egyrészt abszolút determinál az identitáspolitika művelői szerint, másrészt viszont mégsem, mert kifejez egy ideát, és aki eltér ettől az ideától, éthosztól, az áruló. Ha a bőrszínekhez sorolt ideológiát megtagadja az elnyomó, buksisimit kap, mert elfogadja, hogy fehér bőrszíne determinálja az elnyomásra és abszolút meghatározza őt; ha a fekete megtagadja a bőrszínéhez kapcsolt ideológiát, kiátkozás a jutalma, mivel bebizonyította, hogy mégsem a bőrszín határoz meg mindent.
Beltrán erőlködése azt üzeni: minden a bőrszín – de mégsem, mivel a bőrszínhez kapcsolt ideológia a minden. Így azonban, miközben a woke identitáspolitika fizikai jellemzők alapján ítél meg mindenkit, így a feketéket és hispánokat is, mégis felállít egy fekete és hispán – kisebbségi – viselkedési sztenderdet, s ha valaki nem alkalmazkodik ehhez, akkor az nem fekete és nem hispán, legalábbis erkölcsi értelemben, akkor sem, ha biológiailag igen.
Csak az egyén számít – ja, mégsem; csak a bőrszín számít – ja, mégsem; a bőrszín ideológiája számít.
Nincs erkölcs, mert az elnyomó fogalom, mindenki teljesedjen ki a maga módján! Ja, mégis van erkölcs, a bőrszín határozza meg, a megfelelő, kisebbségi bőrszínnel rendelkezőké a helyes erkölcs! Ja, mégsem, mert a megfelelő bőrszínnel rendelkező kisebbségi nem a hozzárendelt erkölcs szerint cselekszik, akkor áruló! S akkor mégsem a bőrszín számít!
Beltrán úgy állítja be, mintha a bőrszínből következnének ideológiai-etikai-politikai szemléletek, melyekhez igazodni kell. Valójában azonban a dolog fordítva áll: az identitáspolitika woke ideológiája elvárja a kisebbségiektől az igazodást saját állásponjához, és miközben azt hazudja, hogy a bőrszín a minden, valójában az identitáspolitika ideológiája a minden, hiszen aki fekete, de nem ért egyet vele, az mégsem fekete normatív értelemben.
A Beltrán-félék neki szoktak menni az ellenségképeknek, a kirekesztésnek. Eközben ők a legnagyobb ellenségkép-gyártók és kirekesztők, akik mindenképp ki akarják rekeszteni a fehéreket és a fehérekkel egyetértő nem fehéreket. Épp ők azok, akik dehumanizálnak és üldöznek, a paranoia nevében.
A világnézeti, filozófiai, politikai vita ugyanis ebben a helyzetben lehetetlen,
hiszen aki nem ért velük egyet, az automatikusan az elnyomó fehérség szolgálatában áll, tehát más álláspontok nem vitaképesek, hanem megsemmisítendők.
Carl Schmitt megnyalja mind a tíz ujját: a barát–ellenség-teória megint igaznak bizonyult.