Ausztrália a techbirodalmak megregulázásába kezd

2021. január 25. 20:12

Aki szabadságharcot keres, legjobban teszi, ha vigyázó szemeit Ausztráliára veti.

2021. január 25. 20:12
Puzsér Róbert
Puzsér Róbert
Hírklikk

„A kontinensnyi állam megkísérel szembeszállni a huszonegyedik század rendszerszintű kockázatával, a Facebook és a Google gyarmatosító nagyhatalmaival, melyek megszállták az online teret, ellehetetlenítik a piaci versenyt, parazitaként élősködnek olyan szellemi tartalmakon, melyeket nem ők hoztak létre, megfigyelik és profilozzák a felhasználóikat, cenzúráznak, kivonják magukat a közteherviselés alól, törvénytelen adatokkal kereskednek, néhanapján pedig választásokat hackelnek meg. Kínán kívül nem volt földi hatalom, amely szembe mert volna szállni velük – egészen mostanáig. Jogsértéseik nyomán az Egyesült Államokban kongresszusi vizsgálat és szövetségi perek előkészítése zajlik, az Európai Unió pedig olyan törvénytervezettel rukkolt elő, amely bizonyára megizzasztja majd a Szilícium-völgy lobbistáit – pillanatnyilag azonban az ausztál parlament képezi az ellenállás első vonalát.

Úgy tűnik, a nyugati világ kormányai lassan megelégelik, hogy a Facebook és a Google úgy viszi el az online hirdetési bevételek hetvenegy százalékát, hogy közben módszeresen tönkreteszi a tartalomgyártókat. Az elmúlt években az ausztráliai online médiumok sorra mentek tönkre, a felhasználók ugyanis hiába keresik az ő tartalmaikat, hiába fogyasztják az ő termékeiket, ha a parazitaként működő techóriások a hirdetési pénzek ekkora hányadát szívják el előlük. A Facebook és a Google attól sem hatódik meg, hogy így egyre kevesebb minőségi tartalom lesz hozzáférhető az interneten – ha a gazdatest elpusztul, legfeljebb majd oroszok által finanszírozott konteókat és illiberális propagandaanyagokat töltenek fel a helyére. A Szilícium-völgy garantáltan a pénzénél lesz.

Az ausztrál törvényhozás szándéka, hogy a Facebook meg a Google adja vissza bevételeinek egy részét azoknak a cégnek, amelyeknek a termékeivel kereskedik. Álláspontjuk szerint nem tisztességes a hirdetési piac teljes forgalmának hetvenegy százalékát elszippantani – elégedjenek meg valamivel kevesebbel! Válaszul a Facebook és a Google részleges kivonulással fenyegeti Ausztráliát. Egyetlen centről sem mondanak le – ez nekik jár. Már csak azt nem értem, hogy az internetszolgáltató cégek miért nem mondják ugyanezt: ha a Facebook és a Google használja az infrastruktúrájukat, akkor adják nekik a bevételüknek mondjuk a felét!

Csakhogy a szolgáltatók nem mondják ezt, mert nem mondhatják – vannak ugyanis törvények és szabályok, melyek ezt tiltják nekik. Ahogy törvények és szabályok vonatkoznak azokra az orgánumokra is, melyek akár Ausztráliában, akár Magyarországon tartalmat szolgáltatnak. Időszerű lenne, ha végre világos törvények és szabályok vonatkoznának az ezek közé élelődve mértéktelenül növekvő, monopolhelyzetű multinacionális techvállalatokra is.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Európai téridő
2021. január 26. 16:28
Nemcsak Ausztráliára kéne figylni, hanem Amerikára is, hiszen az egész probléma ott keletkezett. A háromszor megválasztott Franklin Delano Roosevelt amerikai elnök idején alkotta meg az ottani törvényhozás a nagy monopóliumokat feldaraboló trösztellenes törvényeket. Így lett a Standard Oilból Esso, Exxon és sok egyéb. Most a Facebookkel, és a hasonló profilú, a világhálón élősködő, hatalmaskodó, cenzúrázó gigavállalatokat is szét kéne darabolni. És át kéne gondolni az emberi méltóságra és az emberi jogokra hivatkozó korlátozó jogi normákat, alapelveket és intézkedéseket is, amelyekkel ily módon is visszaélnek.
zakar zoltán béla
2021. január 26. 12:05
boolvaár trotty
hakos
2021. január 26. 09:39
Végre lájkolhattam Puzsért...
A ráció prófétája
2021. január 26. 08:13
Én csak azt nem szeretem, hogy mindenki techvállalatoknak hívja őket. A tech jelen esetben csupán az eszköz, amit felhasználnak, de valójában ezek a cégek reklámcégek. Reklámokból élnek, és az a versenyelőnyük, hogy célzottan tudják eljuttatni a hirdetéseket a célközönségnek. A Google jobbára a keresések alapján állítja fel a profilt, a Facebook pedig a közösségi tevékenység alapján. Ez csupán ennyi. És így is kellene kezelni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!