Persze nem csak erről van szó. Arról is, hogy milyen lesz a karácsonyi vacsora. Mi kerül az asztalra? Meg arról is, hogy karácsony másnapján, vagy a két ünnep között – karácsony és újév között – kihez megyünk el, ki jön hozzánk…
Karácsony előtt van még egy jelenség, mintegy kísérője az ünnepnek. Jótékonykodás… Egy általam nagyon tisztelt pedagógus mondogatta évtizedekkel ezelőtt: »Nem –'kod'-unk, -'köd'-ünk, hanem tesszük, amit kell. Nem kapkodva. Elkötelezetten.«
Keserűen tapasztalom a furcsa vitákat: szabad-e állítani karácsonyfát köztérre vagy sem? Vajon nem sértjük-e vele a másként gondolkodók érzéseit?
A karácsony elsősorban keresztény ünnep. Jézus Krisztus nélkül nincs karácsony. Pontosabban: nem lett volna karácsony. S akik számára Jézus esetleg csak legenda, azok számára sem lenne Jézus nélkül ez az ünnep. Még akkor sem, ha tudjuk, hogy ez nem évforduló, bár évről-évre visszatér az ünnep. Ismerjük a mély szimbolikáját: egyre rövidülnek a napok, egyre sűrűbb a sötétség, egyre jobban vágyakozunk a fényre. Az életre. Az adventi koszorú ott van sok-sok ember lakásában, nem vallásos családokban is. Mert az ünnepre várni kell. És a hétről hétre gyarapodó fényesség, amit a koszorú egymás után meggyújtott négy gyertyája jelez, mindenkiben egyformán jelképezi az élet utáni vágyat.
Az ünnep sosem lehet vita tárgya. Ha nem értek vele egyet, legyen bátorságom, hogy kimaradjak belőle, és hagyjam, hogy ünnepeljenek, akik számára a Betlehemben megszületett Jézus a megváltó. Vagy ne zavarjon, hogy olyanok is ünnepelnek karácsonykor, akik talán távol állnak attól, amit hitnek nevezhetünk. Legyenek együtt örömben, egymást elfogadva, közösségben, – ne szégyelljük kimondani: legyenek együtt a szeretet békéjében. Csak találjuk meg azt, ami közös mindannyiunk számára. S mi lehet ez? Az ajándék. Nem az, amit a Corvinban vettek hajdanában, vagy amit valamelyik bevásárlóközpontból cipelünk haza. Az ajándék – bármilyen furcsán is hangzik – én magam lehetek a családom, a közösségem, a barátaim számára.”