Az ősz leghosszabb kulturális iszapbirkózása egyértelműen a Meseország mindenkié érzékenyítőkalauz körül zajlott. Ha az egyébként harmadosztályú meseparafrázisokból nem lett volna világos, a hozzá készített munkafüzetből teljesen egyértelmű lett: a könyv az ideológiai nevelés, az ún. érzékenyítés szivárványos céljait hivatott szolgálni.
A találmány természetesen nem hazai innováció, hiszen a nyugati-parti egyetemek forrásvidékéről származik, és csont nélkül beleilleszthető abba a nyelv- és tudatformáló hullámverésbe, amely az utóbbi években Európa partjait mardossa. Sokan és sokszor leírták, hogy az efféle törekvéseknek tökéletes hordozó közege a mese,
hiszen könnyű a manipulációt a fantasztikus történetek álcája mögé rejteni.
Érdemes megvizsgálni a jelenséget egy klasszikus példa alapján is. Generációk nőttek fel Richard Scarry híres rajzolt mesekönyvein, a Tesz-vesz város-sorozaton. Egy idő után azonban a progresszív kritikusok szűknek kezdték érezni a klasszikus értékekre épülő mesevilágot, és egyre élesebben bírálták a mesefigurák konzervatív normarendszerét, hagyományos nemi szerepfelfogását. A kiadó arra kényszerítette Scarryt, hogy a társadalmi változásokra reflektálva rajzolja újra a történetek egy részét.
Így az 1950-es években útjára induló könyvsorozat jelentősen megváltozott a 2000-es évekre. Több női karakter jelent meg, ami önmagában örvendetes fejlemény, ugyanakkor ezek a női állatfigurák korábban kifejezetten férfiasnak számító tevékenységeket és foglalkozásokat látnak el. Az teljesen természetesnek hat, hogy a rendőr nőként jelenik meg, ahogy a korábban férfi fogorvos is elnőiesedik, azonban abban mutatkozik enyhe kényszeresség, hogy a repülőgép-pilótának is a szebbik nemet kell képviselnie, és a csomagrakodó munkás is megszűnik férfi lenni. (Ugyanakkor szomorú társadalmi értékítélet, hogy a tanár és a fogászati asszisztens férfivá válik, mintha ezek lenézett hivatások lennének.)
A rajzokhoz társított feliratok is a píszí és a társadalmi nyelvhasználat változásának jegyében egy fokozatosan femininebbé, de még inkább semlegessé, értékek nélkülivé maszkírozott világot tükröznek: nincs fireman, policeman, stewardess, van helyettük fire fighter, police officer és flight attendant.
Egy markáns tulajdonságoktól megfosztott, semlegesre lúgozott, deheroizált világ rajzolódik ki