Putyin bosszújától retteg Lengyelország: mindent beárnyékol a háború eszkalációjának veszélye
A lengyel külügyminiszter szerint újabb szakaszba lépett az orosz–ukrán háború.
Nőgyűlölő, patriarchális rendszert erősít az az állam, amely korlátozza az abortuszhoz való hozzáférést.
„A magyar és a lengyel abortusz szabályozásban egyértelmű, súlyos különbségek vannak, előbbi javára. Van azonban bennük valami, ami nagyon is közös: hogy a nő élete, egzisztenciája fenyegetve kell legyen ahhoz, hogy a törvény engedélyezze számára azt, hogy dönthessen a saját testéről. Az abortuszt ellenzők többnyire gyilkosságként keretezik a terhességmegszakítást (állami szinten pedig demográfiai okok szoktak felmerülni a korlátozás indoklásakor). Csakhogy az az elképzelés, amely szerint a fogantatás pillanatában kezdődik egy olyan élet, amely ugyanolyan jogokkal ruházza fel a magzatot, mint az azt hordozó nőt, pusztán hitalapú. Az emberi lélekről szól, amelynek ha a létezésében hiszünk, és úgy gondoljuk, hogy a fogantatáskor már létezik, akkor valóban, az abortuszt lehet gyilkosságként értelmezni.
De ahogy a vallásszabadságot hirdető országokban azt a gondolatot sem lehet senkivel sem erővel elfogadtatni, hogy Isten fia feltámadt, úgy ez az orvosilag semmivel sem alátámasztott hit sem jogosíthat fel senkit arra, hogy mások teste fölött rendelkezzen. Vallási érzékenységekre hivatkozva még a szabad véleménynyilvánítás sem korlátozható évszázadok óta, és akkor mégis hogyan képzelheti bárki, hogy az ember saját testét érintő döntései fölülírhatók lennének?
Persze, egy megfogant magzat majdnem minden esetben hordozza magában egy emberi lény létezésének lehetőségét, az abortusz pedig ennek a lehetőségnek vet véget. Azonban a magzatot hordozó nő nem lehetőség, hanem egy létező, gondolkodó, érző ember, akit egy nem kívánt gyermek kihordására kényszeríteni nemcsak megalázó és embertelen, hanem az emberi méltósághoz fűződő alapvető jogát veszi semmibe.
Az az állam, amely korlátozza az abortuszhoz való hozzáférést, azt a nőgyűlölő, patriarchális rendszert erősíti, amely a nők teste fölött tulajdonjogot érez, fölötte rendelkezni akar. Függetlenül attól, hogy egy nő súlyos válsághelyzetben van-e, vagy – bármennyire is kegyetlenül hangzik – egy fogyatékos gyermek felnevelésére nem áll készen, vagy nem rendelkezik az ahhoz szükséges anyagi körülményekkel, vagy csak pusztán nem akar gyereket: bármi is az oka, minden nőnek jogában kell álljon, hogy maga dönthessen a saját testéről. Legális, mindenki számára hozzáférhető abortusz nélkül nem létezik jogállam.”