„Sok Trump-ellenes demokrata most azzal érvel – és ez a kijelentés mindig előjön a Facebookkal szembeni kritikák kapcsán –, hogy, hát, itt azért mégiscsak magáncégekről van szó, és ezek a cégek saját termékeikkel, szolgáltatásaikkal azt csinálnak, amit akarnak.
Csakhogy itt nem egyszerű magáncégekről van szó, a Facebook esetében egyenesen egy monopolhelyzetben lévő vállalkozásról van szó, amely egyetlen döntésével egész társadalmak sorsát tudja alakítani. Világszerte az emberek elsöprő többsége a Facebookon keresztül tájékozódik a hírekről – egy idei felmérés szerint például a magyarok 61 százaléka használja a felületet hírfogyasztás céljából –, így minden tartalomeljuttatásra vonatkozó döntés a nyilvánosság egészét képes befolyásolni.
Az amerikai képviselőház trösztellenes bizottsága épp a múlt héten adott ki egy gigantikus jelentést a négy techóriás – a Google, az Amazon, az Apple és a Facebook – működéséről, ebben megállapítják, hogy a Facebook gyakorlatilag monopolhelyzetet élvez a közösségi médiapiacon, és ezt a pozícióját semmilyen versenytárs nem nagyon tudja kikezdeni a piacra való belépés magas küszöbei – a Facebook óriási adatgyűjtési előnye, az ún. hálózati hatás, valamint a más szolgáltatásra való váltás magas társadalmi költségei – miatt.
Nem véletlen, hogy az utóbbi időben mind az USA-ban, mind Európában egyre többen emelnek szót a cég megzabolázása érdekében. Miközben Európában leginkább az állampolgárok személyes adatainak védelme érdekében szállnak síkra a hatóságok, az USA-ban egyre gyakrabban hangzik el a javaslat, hogy ezeket a nagy monopolcégeket fel kéne darabolni, ahogyan az a múltban már máskor is megtörtént hasonló esetekben.”