Az építésvezető

2020. augusztus 08. 19:59

„A híd az én politikai hőmérőm” – írta naplójában Széchenyi István 1848. augusztus 8-án a leendő Lánchídról.

2020. augusztus 08. 19:59
Kő András
Magyar Hírlap

„A gróf nagysága abban mutatkozott meg, hogy ő volt az a személy, aki képes volt Pest–Buda első állandó hídját megvalósítani, amely megépülésekor tekintélyes, 202 méteres középső nyílásával saját kategóriájában a legnagyobb nyílású lánchíd volt a világon. (Kábelhíd már volt nagyobb.)

Adam Clarknak négy gyereke született, de csak kettő érte meg a magasabb kort. Aránylag fiatalon, ötvenöt éves korában hunyt el, 1866-ban. Nagy embernek kijáró pompával temették el a budi vízivárosi temetőben. (Innen helyezték át a temető felszámolásakor a Kerepesti temetőbe, az Áldásy család sírboltjába.) A hídon fekete zászlók lengtek, a tömeg hálás szívvel emlékezett a resident engineerre. Koporsóját angol zászlóval takarták le.

Hogyan búcsúzhattak 1860. január 3-án Döblingben, ahol a gróf valószínűleg lekísérte a lépcsőn, majd átölelte. Isten segítse Magyarországot! – mondhatta Széchenyi. A híd… – mondhatta Adam Clark, de már nem tudta befejezni a mondatot, mert a gróf megfordult és felsietett a lépcsőn. Mi lenne, gondoltam, ha Széchenyi és Clark egyszer csak megjelenne a Főpolgármesteri Hivatalban? Alighanem rémület…”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Senki Alfonz
2020. augusztus 09. 22:42
Mandisok, valaki közületek hülye, esetleg a szerző az!!! Mert hogyan maradhat bent egy szövegben az, hogy "a budi vízivárosi temetőben"????? Vagy csak le akartátok szarozni és budiba való szarnak nevezni a budai gazdagabb polgárokat??????????????
balbako_
2020. augusztus 09. 06:13
A híd ötletének eredete Mátyás királyig nyúlik vissza. Bécsben halála előtt itáliai hídépítőkkel tárgyalt egy budapesti híd ügyében. Clark egyike lett azon külföldről jött embereknek akiket beszippantott a magyarság.
Bell & Sebastian
2020. augusztus 08. 23:46
hanem _Széchenyiék_ teljes joggal...
Bell & Sebastian
2020. augusztus 08. 23:44
Szörny Rt. Az odáig rendben van, hogy Széchenyié az ötlet. Ám maga a híd egy kőkemény, hideg fejjel végigszámolt (Sina György) pénzügyi vállalkozás volt, lényegében koncessziót kapott az Rt., le és föl 7 kilométerre nem épülhetett másik híd az engedélye nélkül. A részvényeket harmadolták és felezték, a bécsi Rothschildé lett az egyharmada, másik harmad a vidéki befektetőké, a maradék a Pest-Buda -iaké, fele a bal parté, fele a jobbé. Hogyan teljesített a híd, az abból látszik, 20 év után megvette az állam. Ha itt csehek élnének, Hanuka Gergelyt már a vízbe dobták volna a közepéről. Most van az, hogy nem a budapesti közönség hajbókol Széchenyi és társai emléke előtt, hanem teljes joggal leköphetnék az úgynevezett magyar demokráciát. Nem elég, hogy ingyen van, megfeledkeztek a fenntartásáról abban a reményben, hogy majd nagyot lehet szakítani a rekonstrukciójával, de még ez sem jött össze. Szégyen és gyalázat tolvaj balfaszoknak hatalmat adni, mert csak ennyire képesek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!