„Nem volt neked furcsa gyerekként, hogy a mesékben mindig a királyfi menti meg a királylányt és nincsenek királyfik, akik királyfikat mentenek meg. Vagy királylányok, akik másik királylányokat?” – eme gondolat kapcsán értekezik a Momentum blogján Vikor Janka arról, hogy szerinte szükséges lenne LMBTQ-meséket is mondani az óvodában, iskolában.
Vikor Janka így folytatja:
„Előtte ez a kérdés soha nem merült fel bennem, de a válasz mégis egyértelmű volt a számomra. Én mindig a királyfi voltam a mesékben, és nem azért, mert kisfiú szerettem volna lenni, hanem mert soha sem gondoltam, hogy én egy olyan királylány lennék, aki egy királyfit vár. Az első mese, amiben igazán tudtam azonosulni egy szereplővel, egy olyan lányról szólt, aki megmentette a királyfit, de nem szeretett volna tőle semmi többet, helyette viszont összebarátkozott a sárkánnyal. Ez előtt a kérdés felvetés előtt is találkoztam már olyan pályázati kiírással, hogy alkossunk LMBTQ+ szereplőkkel játszódó meséket. Ezeket a kezdeményezéseket viszont sokan úgy támadták, hogy a gyermekek védelmeként tüntetik ezt fel. Attól tartanak, hogy ezektől a történetektől lesznek melegek, transzok vagy más nemi vagy szexuális kisebbséghez tartozóak a gyerekek.”
Nos: senki nem tart attól, hogy az LMBTQ-meséktől melegek vagy leszbik vagy transzok lesznek a gyerekek. Más velük a baj.
Egyébként a legtöbb gyerek a mesékben általában a hőssel azonosul, akkor is, ha ő épp lány, a hős meg királyfi vagy szegénylegény.
Vikor Janka mégis a „csak a heterok által heterók számára írt, azaz heteronormatív meséket hallgatva” mindig „kívülállónak és összezavarodottnak” érezte magát.
Szerinte az LMBTQ-meséktől senki nem zavarodik össze, viszont Magyarországon még túl kevés van belőlük.
Egyszer már, a Labrisz Leszbikus Egyesület kapcsán kifejtettem, miért nem lehetséges LMBTQ-népmeséket írni. De akkor most még egyszer röviden összefoglalom:
eleve a népmeséket nem „írják” olyan értelemben, ahogy a momentumos poszt szerzője gondolja.
Azok vannak, évezredes bölcsesség formálta őket, és a történetmenetek, epizódok a világon mindenhol ugyanazokat a mintákat követik. A népmesét nem írja egyvalaki, hanem a közösségek formálják őket, például a hagyományos, falusi mesemondókat erősen kontroll alatt tartotta a faluközösség.