Arra a tanulságra juthatunk tehát, hogy bár formai értelemben sok a hasonlóság, egy mélyebb elemzés azonban számos különbségre is rávilágíthat.
Rendszer-névadó vezetők
A cikk elején említett névsor a következő: Ferenc József, Horthy, Kádár, Orbán. Ez a névsor az erős (sőt autoriter) vezetőket hivatott kifejezni. Ezek szerint a magyar politika állandó sajátossága, hogy az élén mindig olyan vezetők állnak, akik egy közben összpontosítanak szinte minden hatalmat. Ferenc József és Kádár annyiban alkothat „egy párt”, hogy mindketten vérben indultak, totálisan elutasítottak voltak, s pályafutásuk második (nagyobbik) részében a kortársak jelentős része számára elfogadottá váltak. Horthy politikai szerepvállalása kezdetétől nagyjából a végéig ugyanazon a skálán mozgott, míg Orbán liberálisként kezdte és később ideológiai pozíciót váltott.
A névsorba azonban beilleszthetünk más neveket. Már csak azért is, mert Orbánon kívül a többiek nem voltak (Kádár csak kis ideig) miniszterelnökök.
Manapság a pártpolitikai trendek fokozott tanulmányozásának korában egyre inkább előbukkannak a magyar történelem korábban elfelejtett miniszterelnökei. Az 1990-es rendszerváltás után sokáig nem nagyon került előtérbe például Tisza Kálmán (miniszterelnök: 1875-1890) neve. Mostanában a közvélemény az ő személyét emlegeti Orbán Viktorral kapcsolatban s egyre gyakrabban hasonlítják össze Tisza Kálmán működését Orbán Viktoréval. Az összehasonlítás első ismérve a kormányzási idő. Tisza Kálmán egyhuzamban 15 évet kormányzott, Orbán Viktor pedig (2010 óta) 10-et. Sok elemzés foglalkozott Tisza módszereivel, azzal, hogy milyen tudatossággal és hatékonysággal valósította meg kormányzati elképzeléseit és tette a kormányzást hermetikusan zárttá az ellenzék irányában. A dolog másik oldala persze (s ezzel Tiszát a maga korában is sokan vádolták), hogy kormányzása idején nagy volt a korrupció.
Ha tehát nem Ferenc Józsefet nézzük, akkor Tisza Kálmán lehet ennek a kornak az egyik legérdekesebb és egyben Orbán Viktorra leginkább emlékeztető figurája. Ugyanakkor azt is hozzá kell tennünk, hogy bukása után Tisza még jó ideig (mint mezei képviselő) ott ült a parlamentben, de ekkor már semmilyen komolyabb szerepet nem játszott.
A Horthy-korszakban Bethlen István nevezhetjük, ha nem is rendszer-névadónak, de a kor legnagyobb formátumú politikusának. S láss csodát: ha belelapozunk, miket írtak vele szemben az ellenzékben lévő, és a kormányra jutástól fényévekre járó ellenzéki pártok vezetői, akkor megdöbbenünk. Merthogy a legválogatottabb szitkokat szórták rá, és az a minimum, hogy az általa uralt pártot állampártnak nevezték.
Az állampárt kifejezés a magyar politikatörténet régi fogalma. Sokáig azt hittük, hogy ez a kádárizmus szülötte, pedig dehogy. A dualizmusban került elő először és a Horthy-rendszerben gyakran használták.
A ma és a magyar politikatörténet
Egyszerre igaz tehát, hogy a mai magyar politika számos dolgot „továbbvisz” a múltból, és az, hogy a mai politika azért mégis nagyon más, mint a régi. Egyértelmű, hogy nagy hasonlóság van kormány- és ellenzéki pártok hatalomhoz való hozzáférésében. A mai kormánypárt erre a hagyományra alapozva úgy látja, ez még sokáig így maradhat. És valóban. A mai ellenzéki pártok sokban emlékeztetnek a régiekre. Azok és a maiak sem tudnak kormányra jutni.
Ám azt is látnunk kell, hogy itt van egy nagy különbség a múlttal szemben. Mégpedig az, hogy a régi magyar kormánypártok nem csak gyűjtőpártok voltak, de belülről nagyon tagoltak is. A hosszú kormányon levés ára az volt, hogy amolyan belső váltógazdálkodás keretében sorban élték fel (Tisza és Bethlen kivételével) a miniszterelnököket. Voltaképp tehát a régi kormánypártok korántsem voltak olyan stabilak, mint első ránézésre látszik.
A mai korszak nagyon más, bár a Fidesz abban hasonlít a régiekhez, hogy gyűjtőpárt. Ám minden másban eltér a régiektől. A legfőképp abban, hogy nincsenek belső törésvonalai, ergo nem szükséges gyakori miniszterelnök-cseréket végrehajtania. Ebből fakad az, hogy Orbán Viktort Tisza Kálmánhoz, nem pedig (mondjuk) Szapáry Gyulához vagy Wekerle Sándorhoz hasonlítják. Ahogy már szóba került: azt már ismerjük a történelemből, mi történt a 15 évig kormányzó Tisza bukása után. Azt még nem tudjuk, mi következik a mai rendszer majdani bukása után.
Egy biztos: a magyar politikatörténet rengeteg tapasztalatot és tanulságot kínál, és egyre nyilvánvalóbb, hogy ezeket nem mellőzhetjük, ha releváns módon akarjuk leírni a mai korszakot.