Nem óhajtom statisztikákkal fárasztani az olvasókat, inkább idézek két interjút, amelyet az elmúlt évek során készítettem hollandiai vallási vagy nemi kisebbségek képviselőivel.
Egy brazil transznemű interjúalany, aki csak névtelenség mellett nyilatkozott nekem a Szombatban, így fogalmazott 2017-ben:
„Egy Belgiumból Hollandiába érkezett brazil transznemű hölgy – aki nem vállalta névvel a megjelenést – úgy fogalmazott, hogy »gyűlölt« Antwerpenben élni. »Nagyon erőszakos és kirekesztő város. Olyan, mint egy apartheid társadalom a marokkóiak és a fehér belgák között«. A problémája azonban az arabokkal volt: »Még mindig rémálmaim vannak arról, hogy a marokkóiak követtek az utcán. Brüsszel pedig még rosszabb . . . De gondolni sem akarok rá, mert ha eszembe jutna, visszaköltöznék Dél-Amerikába«. Állítása szerint Hollandiában is volt rossz élménye »az arab bandákkal«. A menekült szíreket hajlandó lenne elfogadni, »de a marokkóiakat, algériaiakat, tunéziaiakat: nem, köszönöm«.
És vegyük azt az amszterdami kóser étterem-tulajdonost, akinek a boltját egy szír migráns (azaz nem bevándorló) támadta meg, s akivel 2018-ben beszélgettem:
„»Ha itt, Dél-Amszterdamban sétálok kipában, semmi bajom nem esik. De ha olyan helyre megyek, ahol sok a muszlim, könnyen nagy bajba kerülhetek«. Kérdésemre, miszerint a muszlim hátterű bevándorlókhoz volt-e köze az incidenseknek, Szami egyértelmű választ ad: „»Csak a muszlimokhoz. Sosem hollandokhoz. Sosem hallanál semmi rosszat a hollandoktól. Esetleg szidhatják Izraelt, az ország politikáját – de sosem a zsidókat«”.