Ezzel szemben a tényszerű valóság az, hogy mivel az egyetemi szolgáltatások megrendelője a továbbiakban is döntően az állam lesz, az intézmény mindenkori anyagi helyzete a kormányzati döntéseknek lesz kiszolgáltatva. Másképpen fogalmazva: eddig sem volt semmilyen jogi, technikai akadálya, hogy az SZFE kedvezőbb, a sajátosságait jobban figyelembe vevő finanszírozásban részesüljön. A – valamennyi egyetemnek beígért – három pilléren nyugvó támogatási rendszer semmilyen újdonságot nem tartalmaz ebben a tekintetben sem.
Mint ahogyan arra vonatkozóan sem adott semmilyen garanciát a törvényalkotó vagy a kormány, hogy az SZFE áldatlan infrastrukturális helyzete végre rendeződhet. Vidnyánszky rosszul emlékszik: egyetlen helyszín ajánlatot utasított el csupán az SZFE vezetése, az pedig a Csepel-sziget északi csücske volt, ahova egy 2013-ban elfogadott fővárosi koncepció alapján amúgy is atlétikai stadiont terveztek. De a másik, a Nemzetihez közelebb eső két telekre készített fejlesztési terveknek nem az SZFE volt a kerékkötője, hanem az, hogy miközben a minisztériumi előterjesztések készültek a megfelelő hivatalokban, azok már magánbefektetők kezében voltak, a terepbejáráskor új, szerkezetkész felépítményekkel szembesültünk.
A filmes képzéseinkről...
...Vidnyánszkynak az a benyomása, hogy nem állnak szerves kapcsolatban a filmes piac szereplőivel, s a vizsgafilmek „egyféle gondolkodásmódot tükröznek”, amin csak „a szakmai és világnézeti nyitás” segíthet.
Ezzel szemben a tényszerű valóság – Balázs Gábor Film- és Médiaintézet vezető megfogalmazásában – az, hogy több mint 40 éve “duális képzést” folytatunk szoros kapcsolatban az ipar szinte minden fontos képviselőjével. Az osztályoknak minden félévben több gyakorlati feladatot kell készítenie, ezen kívül vannak a közös vizsgafilmek (félévente akár több is), valamint a képzés lezárásaként a diplomafilmek. Az SZFE-n évente több száz vizsgafilm és diplomamunka készül, ezek egy része alapvetően pedagógiai célokat szolgál, de a nagy részük önálló, sikeres műalkotás (az elmúlt 5 évben 286 fesztiválon 92 díjat nyertek). A produkciós munka legfontosabb finanszírozója a Nemzeti Film Intézet (Inkubátor programjának utóbbi öt évben 42 díjazottjából 30 (71%) volt SZFE-s).
A vizsgafilmek tartalmilag és formailag is széttartóan sokszínűek. A legutóbbi 3 évben a 6x6-os képzésben Örkény novellák és Arany János versek alapján is készültek vizsgafilmek, legutóbb éppen mai magyar írók novelláiból választottak a hallgatók. Volt sitcom feladat és feszültségfilm (mindkettő kifejezetten műfaji feladat). Az évközi munkában is különböző műfajokban készítenek kisebb etűdöket a hallgatók (melodráma, akció, vígjáték, groteszk, krimi). Minden évfolyam készít dokumentumfilmeket, amelyek még sokszínűbbek, hiszen ott kevéssé jellemzőek a műfaji korlátok.
A nemzetközi képzéseinknek szintén szigorú európai előírásoknak kell megfelelniük, amelyeket évek óta sikeresen teljesítünk. A támogató európai ügynökség az ipari beágyazódás bizonyítására mindkét képzés esetében szándéknyilatkozattal kéri bizonyítani a támogató partnerek létét és az együttműködés tartalmát a pályázat beadásakor, listájuk a két képzés honlapján is megjelennek: www.docnomads.eu, www.viewfinder-ma.eu. Az SZFE nemzetközi filmes képzéseit európai szinten követendő jógyakorlatnak (best practice) választották.
Párbeszédről, nyitottságról...
...elmélkedve Vidnyánszky az eddigi kudarcok okát az SZFE bezárkózásának tulajdonítja, s úgy tesz, mintha annak okát sem értené.
Ezzel szemben a tényszerű valóság az, hogy az általa vezetett MTT és annak tagszervezeteinek vezetői rendszeresen igaztalan, előítéleteken alapuló, tendenciózus állításokkal vádolják az intézményt, és igyekeznek a közhangulatot ellene hangolni. Ennek egyik legutóbbi lenyomatát kénytelenek voltunk tételesen cáfolni.
Ezek a gesztusok azonban nem csupán a párbeszédhez szükséges bizalmat erodálják, hanem nagyon konkrét, az egyetemet hátrányosan megkülönböztető döntéseket is eredményeznek. Az MTT felé dokumentálhatóan elfogult EMMI kulturális államtitkárságához két év alatt benyújtott 19 „tao-pótló” pályázatunk mindegyikét elutasították „forráshiányra” hivatkozva, miközben a Vidnyánszky felügyelte szervezetek-projektek milliárdos nagyságrendű támogatásokat nyertek el.
A szakma bűnös kettéosztására irányuló levél-meghekkelő akció fényében pedig különösen visszatetsző, ahogy Vidnyánszky az SZFE által az ITM felkérésére elkészített kurátorlistát minősíti. Az egész egyetemi közösség által demokratikusan kiválasztott 12 kiváló és bátor ember életművének megbélyegzése és lesöprése a tárgyalóasztalról olyan gesztus, amit minél több hatalma van valakinek, annál kevésbé engedhet meg magának. Már ha valóban a párbeszéd lehetőségét és konszenzust keres a színházi és filmes szakmákkal, az egyetem falain kívül vagy akár belül.