„Arányos képviseletet kapnak a keresztények az iraki törvényhozásban és a hatalomgyakorlásban?
Az első szabad iraki választásokon több mint száz keresztény jelölt indult, mégis csak én szereztem mandátumot. Pedig akkoriban még az iraki lakosság öt százaléka keresztény volt – de az egyéni mandátumokat a nagy pártok szerezték meg, mivel az emberek felekezeti alapon szavaznak és nem a jelöltek képességeit veszik figyelembe. Ezért alakult ki a tartományok listás rendszere, aminek köszönhetően minimum öt keresztény képviselő automatikusan bejut a 329 fős iraki törvényhozásba. Mára Irakban csak öt tartományban van jelentősebb lélekszámú keresztény közösség, pedig korábban mindenhol éltek keresztények. Az elmúlt évek iszlamista támadásai drámaian lecsökkentették a számunkat, virágzó, több ezer fős közösségek mára pár százassá zsugorodtak, ráadásul ezek tagjai többségükben az idős generációhoz tartoznak.
Ezért valóban, ez a rendszer is igazságtalan valamilyen szinten, hiszen egyéni jelöltjeinknek esélyük sincs mandátumot szerezni. Az iraki alkotmány XIV. cikkelye szerint az ország minden vallási és etnikai közössége egyenlő. Viszont ez a valóságban, a hatalomgyakorlásban nincs megvalósítva. A nagyobb etnikai pártok, a szunniták, a síiták és a kurdok szervezetei elosztották egymás között a pozíciókat, a kurdoké az elnöki, a síitáké a miniszterelnöki, a szunnitáké a belügyminiszteri pozíció, minket keresztényeket pedig kihagytak mindenből. A keresztényüldözéssel párhuzamosan a politikai és gazdasági életben is a társadalom peremére sodortak minket.
Az iraki alkotmányra hivatkozva sem lehet biztosítani a kisebbségek jogait?
Hazánk új alkotmányának létrehozásában jómagam is részt vettem. A muszlim pártok azt akarták elérni, hogy az alkotmányban az iszlám mint államvallás szerepeljen, anélkül, hogy megemlítenék a kisebb vallásokat. Szerencsére sikerült elérni, hogy a kereszténység, a jazidi és a mandeusi vallás is nemzetalkotó elemként kerüljön be az iraki alkotmányba. Az alkotmány harmadik cikkelye elismeri az összes etnikumot, a negyedik cikkely az arab és a kurd nyelv mellett elismeri a szír és a türkmén nyelv használatát is. De a gyakorlatban nem valósulnak meg ezek az alkotmányos jogok.