„A Gellért-hegyre érkező turistaforgalom jelenleg szinte kizárólag buszokkal zajlik, naponta akár 200 busz is megfordult itt a járvány előtti utolsó, tavalyi turisztikai csúcsszezonban. Ez jelentősen megterheli a Citadellára vezető utcák forgalmát, állandó zaj- és légszennyezettséget okoz. A Gellért-hegyre való feljutás pedig nem csak a turisták, de a közparkot és a kilátást kereső budapestiek számára is nehézkés.
A Gellért-hegyre vezető sikló több mint egy évszázada szerepel a városfejlesztési tervek között, ám eddig minden, a megépítésére irányuló próbálkozás elakadt. Most a Főváros és a Kormány is egyetért abban, hogy itt az ideje a Sikló megépítésének és a közpark rekonstrukciójának. A Kormány tegnapi 1385/2020. (VII.10.) határozatában a Budapest Fejlesztési Központot (BFK) jelölte ki a beruházás terveinek aktualizálására, a közpark átfogó megújításának előkészítésére, hogy a jövőben elektromos meghajtású, zérókibocsátású és akadálymentes járműveken juthassunk fel a Gellért-hegyre.
A Gellért-hegyre vezető siklónak köszönhetően a Citadella környékéről eltűnhetnek a turistabuszok, és a tervek szerint a látogatók 2-3 perc alatt juthatnak majd fel a Citadellához és a Szabadság-szoborhoz, valamint a Citadellában tervezett Magyar Szabadságharcosok Múzeumához is a Tabánból.
A Gellért-hegyi sikló a tervek szerint a Döbrentei tér mellől indul majd, a Hegyalja utat egy alagútban keresztezi, az út további részét pedig a felszínen teszi meg a Citadella melletti végállomásig.
A sikló mellett megújul a több tízezer négyzetméteres Gellért-hegyi közpark is. A Gellért-hegy jelentős része – mintegy 39 hektár – országos jelentőségű természetvédelmi terület, hőforrásai és barlangjai kiemelt természeti értéket képviselnek, épített öröksége révén pedig a Gellért-hegy az UNESCO világörökségi helyszínei közé tartozik.
A Gellért-hegy ennek ellenére a város egyik turisztikai szégyenfoltja: aki ma itt sétál, sokszor gondozatlan zöldfelületekkel, megrongált padokkal, korlátokkal, kőfalakkal találkozik. A park felújítása a méltó környezet megteremtését célozza a zöldfelületek teljes körű megóvásával, ahová a Sikló nyomvonalán kívül semmilyen új funkció vagy épület nem kerülne. A beruházások előkészítésére a Kormány 1,5 milliárd forintot biztosított.