Rám többé senki se mondja, hogy paraszt!

2020. április 19. 09:47

Én csak szeretnék az, vagy legalábbis olyan lenni. Mit tudok én hozzájuk képest a világ egészéről?

2020. április 19. 09:47
Földi Ádám
egy.hu

„A mai napig bántja a fülem, s olvasni is igen rosszul esik, ahogyan »parasztozzák« egymást az emberek. Hát énrám ne mondja senki, hogy paraszt… mert az igen nagy sértés a régi parasztokra nézve. Én csak szeretnék az, vagy legalábbis olyan lenni. Mit tudok én hozzájuk képest a világ egészéről, és főleg mennyivel járulok hozzá az élethez? Alig valamicskét. Talán ezzel a pár gondolattal sikerül mégis javítanom ezen.

Mindjárt kezdésként le kell írjam, hogy nem szeretném romantikus ideák magasságába emelni a parasztságot, sokkal inkább abban bízom, hogy megtalálhatjuk a valós helyét és szerepét a máig ható múltunkban. Nehéz objektívnek lennünk akkor, mikor személyes emlékek, tapasztalások szövik át a parasztságról kialakult képet. Vannak, akik hatalmas tábla krumplit kapáló, földeken robotoló emberre gondolnak, vannak, akik a kiskertben serénykedő asszonyokra. Számtalan kép él fejünkben, amelyek egyik közös pontja a munka, a látszólag szüntelen, kemény munka. Hogy lett mégis szitokszó egy dolgos embertípusból?

Nyilván a városok sajátos kulturális közegének létrejöttével vált lekicsinyletté a műveletlen parasztság. A tanulatlannak, butának, ostobának, illemet nem ismerőnek bélyegzett emberre kiabálják rá a paraszt jelzőt a mai napig. Na meg arra, aki olyan »hülye«, hogy a mai világban is a földet túrva akar boldogulni, miközben mindenki tudja, hogy pénzzel lehet pénzt keresni. Érdekes ellentmondás, hogy véleményem szerint a mai napig főleg azok »parasztoznak«, akik maguk sem az intelligencia bajnokai.

Néprajzkutatók már a XX. század elején is vitatták egymás között és keresték a társadalomban a parasztokat. Ki a paraszt? Nem igazán lehet a múlt század eleje óta erre a kérdésre pontos választ adni. Én sem próbálom meg, inkább arról a vidéki társadalomról osztok meg pár gondolatot, akik a néphagyományainkat, szokásainkat életvitelszerűen egészen mostanáig éltetik, vagy a legutóbbi időkig éltették egyes falvakban.

Paraszt a teremtő ember. Az, aki az élethez szükséges tárgyi javakat és élelmiszert képes előállítani a maga és családja számára. Ilyen értelemben megáll a maga lábán, önellátó. Megélhetésére legnagyobb hatással a természet, az időjárás van. Hittel él, de legyen az bármilyen valláshoz köthető, hitét átszövik a természethez kötődő hiedelmek, szokások, képzetek. A vélt képpel ellentétben nem szakad bele a munkába, a tevékenységének ritmusa, üteme van, mely főleg a természet változásrendjéhez igazodik. Nem csak az időjáráshoz, hanem az előbbi változásrend szerint sorra jövő ünnepekhez és jeles napokhoz.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 99 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Egyelőre
2020. április 21. 11:18
Amiről a szerző ír, arról sokszor elgondolkodtam én is, amikor egy-egy komment kapcsán, az értelmetlenséget látva, le akartam írni, hogy "paraszt". Talán nem tettem, de jól esett volna. Azt hiszem, hogy a "paraszt" egy más jelentésű szó, mint a födművest jelentő "paraszt". Ahogyan az égen lévő "nap"nak is csak áttételes van köze a naptárunkban lévő "nap"hoz. Annak idején, akik becsmérlésként először használhatták ezt a fogalmat, azok a magukat nagyra tartó, ám a földművesnél sokkal kevesebb életképességgel rendelkező, ám erőszakos polgárság egy része lehetett. A parasztság és a kialakuló polgárság kapcsolatának keletkezését érdemes lenne megírni és valószínűleg egészen közeli párhuzamot találnánk a mai "liberális" és a "vidéki" kapcsolatával. A szabad paraszt egy olyan egészséges világ maradéka, amelynek szabadságát a kialakuló polgárság egy része, minden eszközzel igyekezett megtörni, és akiket sikerült, azokat maga alá gyűrte, cselédként, szolgálóként kihasználta, szabadságát, létfeltételeit elvette, majd az eredményt lebecsülte. A földműves rendelkezett azzal a szabadsággal, önállósággal, életbölcsességgel, amely elegendő volt - minden koron - önmaga és családja életben tartásához. Mi is lenne a Mécs gyerekkel, a belpesti nagyképű alakokkal, ha nem élősködhetnének a mai napig ennek a társadalmi alapnak a nyakán?.... Föltehetjük magunknak a kérdést, vajon ki élné túl a földműves paraszton kívül azt a válságot, amely a jelenlegi társadalmi konstrukció összeomlásával járna? És a tönkretettek hada, akik saját tönkretevőiket támogatva nyilatkoznak meg egy-egy írás alatt, akiket leértékelő módon elneveztek parasztnak (a kézművesek egy része is ezen a módon vált prolivá) a parazitáik, igen, ott kedvem van parasztnak nevezni az illetőt, ahogyan a gazdájuk teszi. De ő valójában igen távol áll már az önálló, életképes, szabad, sokszor bölcs parasztembertől.
BőröndÖdön
2020. április 19. 16:15
Paraszt. :)
póli
2020. április 19. 15:46
Bátor, komoly kockázatot is vállalni képes befektető kell, hogy legyen a paraszt. Gondoljunk egy nagyobb gyümölcsös vagy szőlőbirtok telepítésére. Mennyi tőkét és munkát kell beinvesztálni mire az termőre fordul és azután jó üzleti érzékkel piacot találni az árunak. Nem is említve a megfelelő tárolás és szállítás logisztikáját. Egy bérlakásban élő, nagy öntudattal rendelkező városi polgár ezt nemhogy utánozni, de még elképzelni sem tudja.
matykox
2020. április 19. 14:48
A szerző szíves figyelmét talán elkerülte az 1945 előtt általánosan használt "földműves" kifejezés. A paraszt meg valóban pejoratív szóhasználatnak szánt, főként a tudatlan városi prolik saját kíválóságának a legendáját megtermtő szóhasználattá vált. Ahogy ma is egy sajátos, meglehetősen kulturálatlan aljanépség teszi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!