Volt olyan javaslat, amely az érettségi (idei) eltörlését tartalmazta és ehhez kapcsolná, hogy mindenkit vegyenek fel a felsőoktatásba, aki megfelel a „minimumkövetelményeknek”. Mivel sok képzésen (szakon, intézményben) van túljelentkezés, ebben az esetben mégis csak valamiféle érettségi megtartásával kívánták a helyzetet orvosolni. A magyarországi felvételi során azonban egy-egy tanuló számos meghirdetett képzésre (intézménybe, szakra, munkarendre, stb.) jelentkezhet párhuzamosan, amelyek között sorrendet állít fel. Mivel a tanulók egymással versenyeznek a képzésekért, de a férőhelyek száma véges, lényegében a folyamat végén derül ki, hogy kit hová vesznek fel és az adott helyen milyen volt (volt-e) a túljelentkezés. Ráadásul a felvételizőknek joga van a jelentkezésük sorrendjén is módosítani szinte az utolsó pillanatig.
Végignézve tehát a sajátos magyarországi helyzetet – nincs felsőoktatási felvételi – nem nagyon látszik jobb megoldás, mint az érettségi megtartása. A tanulókkal szembeni méltányosság is ezt mondatja velem. Alapvető kérdésként merül fel azonban, hogy járványügyi szempontból biztonságos lehet-e a lebonyolítás és mikor kerüljön sor az érettségire? A két dimenzió persze összekapcsolódik. Ráadásul nem felejthetjük el, hogy az egészségvédelmi szempontnak van egy fontos társadalmi dimenziója is:
Nem elég a járványügyi szakembereknek tudniuk, hogy az érettségi lebonyolítása biztonságos, ezt a társadalomnak el is kell hinnie.
A Századvég Alapítvány (tudomásom szerint egyedüliként) két reprezentatív lakossági közvélemény-kutatásban is vizsgálta a magyar társadalom véleményét arról, hogy vajon támogatja-e az írásbeli érettségi megtartását. Az első kutatás 2020. április 21-én került publikálásra (adatfelvétel: 2020. április 18-20., n=1000 fő, CATI). A lakosság 80%-a (pártállástól függetlenül) támogatta az érettségi megrendezését. A kérdés ezt követően bekerült a pártpolitikai küzdőtérbe, de ettől függetlenül egy héttel később (adatfelvétel április 25-26., n=500 fő, CATI) ismét a lakosság 73%-a támogatta az írásbeli érettségi megtartását. Tehát az érettségi vizsga ilyen formában történő lebonyolítását alapvetően támogatja a magyar társadalom.
Több felvetés is arról szólt, hogy az érettségi megtartható, de el kell halasztani, mert később az nagyobb biztonsággal megszervezhető. Itt a május és augusztus között szinte bármilyen időpont felmerült. Lényeges ugyanakkor tisztázni, hogy a következő tanév (2020/21-es tanév) időben történő megkezdése alapvető érdek, mind a köznevelésben, mind a felsőoktatásban. És persze az érettségizőktől sem várható, hogy hónapokig stresszben éljenek még az érettségi miatt.
A Kormányzat május 4-ét (tehát az eredeti időpontot) határozta meg az írásbeli érettségi kezdéseként, de az ezt vitató álláspontok miatt tisztázni kell, hogy a társadalom, a diákok és pedagógusok melyik időpontot tartják alkalmasnak a lebonyolítására. A 2020. április 25-26-i reprezentatív közvélemény-kutatásunkban erre is rákérdeztünk. Az érettségi megtartását támogatók közül 59% a május 4-i, 21% pedig a május végi kezdést tartotta a legjobbnak. A többi (júniusi vagy későbbi időpont) támogatottsága jóval alacsonyabb, a lakosság a minél korábbi időpontot támogatta. Ugyanakkor az érettségi megtartását támogatók nagy része (79%) elfogadhatónak tartja a május 4-i kezdést. A diákokat képviselő Országos Diáktanács tagjai ráadásul szintén az érettségi május 4-i megkezdését támogatják. A pedagógusokat képviselő szakszervezetek közül a nagyobb szakszervezet (Pedagógusok Szakszervezete) nem utasítja el, de nem is támogatja a május 4-i időpontot, fenntartásai hangoztatásával a kormány felelősségét emeli ki a kérdésben. A kisebb létszámú Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete kezdetben az érettségi meghiúsítására szólította fel a pedagógusokat, és későbbi állásfoglalásaiban sem sokat finomított ezen a véleményén. Mindkét szervezet, ahogy a Nemzeti Pedagóguskar is, az egészségvédelmi-járványügyi megfontolások elsőbbségét hangsúlyozza.
Az írásbeli érettségi megtartását tehát a magyar társadalom döntően támogatja, a felmerült időpontok közül is a május 4-i kezdés a legelfogadhatóbb és ez nyerte el a diákok támogatását. DE mindez nem számítana, ha a járványügyi-egészségvédelmi szempontok nem támasztanák alá a lebonyolítást.